weer geen vooruitgang

In deze Fit Talk: weer een maand voorbij en weer geen vooruitgang?! Waar gaat het mis? + Dit is wat ik eraan ga doen…

En wederom is er weer een maand voorbij en zie ik geen vooruitgang. Ik blijf hetzelfde. Dan gaat er toch iets mis, tijd voor een keiharde confrontatie met mezelf en vandaag is het de hoogste tijd om deze met jullie te delen.

Weer een tegenslag

Side note: ik vind het dus super belangrijk om ook dit te laten zien en extra te benadrukken dat het bij mij ook écht niet altijd van een leien dakje gaat. Zo werkt het simpelweg niet. Ook ik heb uitdagingen, struggles en momenten dat ik geen vooruitgang boek. Ondanks dat ik weet wat voor mij werkt, is het ivm Corona een hele nieuwe situatie. Maar dat betekent niet dat ik opgeef of dat dit het ineens onmogelijk maakt. Juist niet! Ik ben fan van doen wat je kunt met wat je hebt. En ondanks dat ik weer een tegenslag ervaar, geeft dit mij juist weer nieuwe motivatie om te onderzoeken wat er nou steeds ‘fout’ gaat. Hier leer ik van!

Een maand verder en nog steeds op dezelfde plek

Herinner je je nog mijn update van een paar weken geleden waarin ik uitleg wat ik allemaal aan stappen doorloop als ik geen vooruitgang boek? Nou, afgelopen week heb ik ‘m er weer even bijgepakt. Ik ben nu weer een maand verder en er is geen progressie. Ik voel me wel goed en zit lekker in mijn vel, maar in omtrek, de statistieken op de weegschaal (gewicht, vetpercentage, vocht en spiermassa) zie ik niks. Ik verlies geen gram en dus betekent dit maar één ding: ik moet iets helemaal anders doen.

Waar gaat het mis?

Want als je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd kreeg. Ik eet nu al een hele tijd 1850 calorieën en blijkbaar is dit de hoeveelheid waardoor ik stabiel blijf. Ik mis natuurlijk heel wat beweging op een dag naast mijn workouts.

Voorheen zagen mijn dagen er zo uit:
> Minstens 3 fietstochtjes (naar werk, van werk naar gym, van gym naar huis)
> 1 grote wandeling van 30 minuten.
> Trap op trap af op werk om naar de wc te komen.
> Krachttraining workout + aanvullende cardio.

Momenteel doe ik alleen:
> 1 semi-kracht workout (Tabata) en 20 min dansen op normale intensiteit.
> Af en toe een kleine wandeling van max 20 minuten omdat ik een blessure heb aan mijn voet.

Dus daar valt al heel wat weg! De hoeveelheid ‘onderhoud’ calorieën is nu veel lager dan wat het normaal zou zijn en daarbij mis je ook de ‘afterburn’ van een krachttraining workout. Daarom heb ik besloten om mijn calorieën budget te verlagen om te kijken wat er gebeurt. Opgeven zit niet in mijn systeem en ik wil er zeker van zijn dat ik alles heb geprobeerd. Ondanks dat ik dit doel niet extreem belangrijk vind, blijft het een doel en die wil ik halen ook, haha. Ik heb namelijk aan het begin aangegeven dat ik dit doel beschouw als ‘kijken wat ik kan doen’, maar mijn innerlijke strijder wil toch alles op alles zetten om te zien hoe ver ik kan komen. Wat logisch is en juist heel goed!

Nu in tijden van Corona mis ik veel uitdaging in mijn workouts. Het krachthonk biedt me zoveel meer, maar for the time being moeten we nog even volhouden. Die uitdaging die ik daaruit mis, probeer ik nu hierin wel terug te vinden. Dit houdt me gefocust en scherp en op die manier knal ik toch nog deze quarantaine door!

Wat is het plan?

Hoe ga ik dit nu aanpakken? Nou, qua training heb ik de afgelopen twee weken dus al heel wat veranderd. Ik doe nu het volgende:

  • Maandag: 5 Tabata workouts & 20 min dansen.
  • Dinsdag: Gerichte krachttraining & 20 min cardio.
  • Woensdag: rust of wandelen voor zover dat lukt.
  • Donderdag: 5 Tabata workouts, 20 min dansen, schoonmaken en klusjes in huis.
  • Vrijdag: Gerichte krachttraining & 20 min cardio.
  • Zaterdag: rust. Maar wel fietsen, wandelen of even naar de winkel om boodschappen te doen.
  • Zondag: Tabata of rust (ik luister hierin naar mijn gevoel).

Die Tabata workouts verschillen per dag en ik probeer wel af te wisselen in de oefeningen die ik doe. Daarbij check ik ook altijd Youtube en Pinterest voor nieuwe workouts en variaties. In feite is Tabata te vergelijken met een HIIT workout. Dit laat me lekker zweten en dat heb ik nu nodig om mijn doelen te bereiken.

En met voeding?

Zoals ik al aangaf ga ik verlagen in mijn calorieën budget. Dit was voorheen 1850 en nu zit ik al een week op 1750. Dit is echt iets wat ik niet op de planning had staan, maar goed ik had Corona ook niet op mijn planning dus ‘drastic times ask for drastic measures’ haha. Ik ben benieuwd wat dit gaat doen met mijn progressie. Ik houd jullie op de hoogte!

Succes komende week! We can do this!

DELEN

1 REACTIE

  1. Ik merk ook dat het bij mij heel erg schommelt. Doordat ik 40 uur per week thuiswerk mis ik ook een hoop beweging, desondanks sport ik wel minimaal een uur per dag. Ik probeer daardoor drastisch op mijn voeding te letten. Corona maakt het inderdaad niet makkelijk!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here