Afvallen maar boek geen vooruitgang

Ben je aan het afvallen, maar boek je geen vooruitgang? Dat is enorm frustrerend, maar gelukkig is er ook genoeg aan te doen! Ik deel 6 oplossingen waardoor je weer vol gas vooruit gaat.

Been there, done that. Ik weet als geen ander hoe naar het kan zijn als je geen gram afvalt, geen enkele cm verliest rond je buik en je vetpercentage maar niet wilt dalen. Wat doe je dan? Waar gaat het mis? In dit artikel ga ik je helpen om een mogelijke oorzaak te vinden.

1. Jouw situatie

Wanneer je een tijdje wél heel goed ging en nu ineens niet meer, dan is het verstandig om naar je huidige situatie te kijken. Zijn er dingen veranderd? Voor mij was dit bijvoorbeeld een paar weken geleden een flinke reality check. Door de Corona zaten we veel meer thuis waardoor ik (onbewust) heel wat beweging miste. Ik focuste me eigenlijk alleen maar op goed eten en minimaal 1 workout per dag eruit knallen, maar dat was niet genoeg. Er was zoveel veranderd in mijn dagelijkse routine dat het (achteraf gezien) ook enorm logisch was dat ik geen vooruitgang kon boeken. Dus kijk naar je huidige situatie. Is hier onlangs wat in veranderd? Doe je dingen anders? Is de intensiteit / hoeveelheid hetzelfde?

2. Calorieën budget

Als je situatie is veranderd is de kans ook groot dat jouw calorieën budget niet meer werkt. Voor mij was 1850 perfect om (in normale omstandigheden) vooruitgang te boeken. Ik ging ook echt heel lekker en was uiteindelijk 1,5e kilo kwijt. Maar toen we thuis moesten blijven i.v.m. Het virus, werkte dit niet meer. Ik verbrandde veel minder calorieën op dagelijkse basis en hoe goed ik ook mijn best deed met trainen, was het simpelweg niet ‘goed genoeg’. En ik schrijf ‘niet goed genoeg’ maar natuurlijk deed ik wel keihard mijn best. Het was alleen niet voldoende om de vooruitgang te boeken die ik zo graag wou zien.

Dus, neem jouw budget onder de loep. Wat verbruik je écht op dagelijkse basis? Vul een macro calculator in (Google!) en geef eerlijk antwoord op de vragen die gesteld worden. Dus ook qua beweging, eerlijk aangeven hoe jouw weken er écht uitzien. Dan krijg je een calorieën budget en die kan je weer vergelijken met hoe je op dit moment eet. Grote kans dat je daarin wel wat kunt veranderen. Maar onthoud: ga geen drastische cuts doen!!! Echt, dit werkt juist averechts. En als je straks weer tegen een plateau aanloopt heb je niet heel veel ruimte meer om daarin nog iets te zakken. Het doel is altijd om met zoveel mogelijk calorieën jouw doelen te bereiken. Want tja, don’t we all love food?

3. Wat eet je echt?

En dan bedoel ik niet alleen de hoofdmaaltijden. Kijk heel goed naar je snacks, dranken en andere toevoegingen. Grote kans dat je calorieën tracked als je aan het afvallen bent, maar ben je wel nauwkeurig genoeg? Ik probeer je hiermee niet aan te praten of in een richting te duwen dat je obsessief met voeding omgaat en ieder klein dingetje gaat loggen, maar vaak zijn bakvetten, sauzen, smeerseltjes en dranken iets wat we vergeten, of waar we minder nauwkeurig in zijn. Echter kunnen deze er wel voor zorgen dat je uiteindelijk geen progressie boekt. Hoe? Nou, denk maar eens aan koffie.

Stel dat je 2x per dag een cappuccino drinkt en de melk daarvan niet logt (zwarte koffie hoef je niet te loggen bevat 0 cal.) dat is toch al gauw 50 tot 100 calorieën. Stel dat je de hele week, iedere dag 2 van deze drinkt. Wat is dat dan op wekelijkse basis? Grofweg 700 calorieën (als we uitgaan van 50 calorieën aan melk). Dat is super veel! Dit kan echt het verschil maken in of je vooruitgang boekt of niet. Die kleine dingen worden zo vaak vergeten en dan vraag je je af: waarom val ik niet af? Dus maak een lijst met alle kleine dingen die jij vaak vergeet. Of beter nog, ga terug in je app, kijk naar een dag die je je nog kunt herinneren en vul nou eens écht alles in. Grote kans dat je buiten jouw budget gaat. Dit is het laaghangende fruit wat voor jou echt het verschil kan maken, dus onderzoek en pas aan!

4. Krachttraining

Dat krachttraining goed voor je is hoef ik je nu niet meer te vertellen. De afgelopen maanden zijn voor ons allen ingrijpend geweest en voor velen was het niet mogelijk om ook maar iets van krachttraining te doen. Gevolg? Je doet meer cardio zoals wandelen, fietsen, hiit training of heel iets anders. Je mist ineens je kracht workouts waar je voorheen veel meer door verbrandde. En dat heeft weer impact op hoeveel je ‘kunt’ eten. Stel je doet net als mij en je blijft hetzelfde eten als je voorheen ook deed, maar dus veel minder (intensieve) beweging ervaart, dan blijf je stabiel. Wil je weer vooruitgang dan zul je of veel meer moeten bewegen en krachttraining weer flink oppakken of iets verlagen in je voeding.

5. Stress

Voel je je meer onrustig en ervaar je meer stress? Dan kan dit een factor zijn waardoor je nu geen vooruitgang boekt. Denk hierbij niet: ‘ik heb veel stress dus het is onmogelijk om mijn doelen te bereiken’, want dat is niet het geval. Je zult wel eerst moeten ontstressen en je focussen op meer rust en ontspanning. Zodra je meer rust in je hoofd hebt, gaat het afvallen beter en zit je gelijk al veel lekkerder in je vel!

6. Nachtrust

Dit is zo’n onderschatte factor. Nachtrust is heel belangrijk als je jouw doel wilt bereiken. Als je goed slaapt, herstellen je spieren, blijven je hormonen in balans, ervaar je meer energie en sta je positiever in het leven. Doe je dit niet? Dan gebeurt het tegenovergestelde. Hierdoor kun je niet optimaal knallen tijdens jouw workouts, grijp je eerder naar ongezonde voeding en zit je gewoon niet lekker in je vel.

Onthoud dit!

Het is heel fijn om voor jezelf in kaart te brengen waar je verbeteringen kunt doorvoeren, maar vergeet niet dat het niet nodig is om drastische dingen te gaan doen als het even tegenzit. Voor veel mensen is een tegenslag een reden om er of compleet met de pet naar te gooien, of ineens extreem te gaan handelen ‘omdat dat blijkbaar nodig is.’ Nee! Absoluut niet. Kleine veranderingen in je huidige leefwijze kunnen al heel veel voor je doen, als je hier consistent in bent en toegewijd bent om jouw doel te behalen. Daarbij is het ook belangrijk dat je de factoren zoals krachttraining, stress of nachtrust niet gaat zien als ‘excuses’. Dit zijn allemaal dingen waar je grotendeels zelf controle over hebt. Dus zeggen dat je ‘daardoor je doel niet kunt bereiken’ is onzin. Kijk welke stappen je nu kunt zetten om beter in je vel te komen en dan weet ik zeker dat je echt wel weer vooruitgang gaat boeken!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here