stappenplan back on track

Hoe kom ik back on track na een week met alleen maar lekkers? Hoe pak ik de draad weer op en welke stappen onderneem ik? Ik deel het met je in deze nieuwe Fit Talk!

Tijdens mijn verjaardag heb ik natuurlijk op en top genoten van allemaal lekkers. Maar ondanks dat het lekker was, merkte ik het wel aan mijn energieniveau en hoe fit ik me voelde. Ik ga gewoon beter op zo min mogelijk over bewerkte voeding. Dus, deze week was het de hoogste tijd om de draad weer op te pakken. Niet alleen op het gebied van eten, maar ook mijn workouts moesten eraan geloven, want tijdens die bday week heb ik ook niet gesport.

Back on track stappenplan:

Wat ik op zo’n moment altijd doe is het maken van een nieuw plan van aanpak.

  1. Wat wil ik deze week gaan doen om er een topweek van te maken?
  2. Welke nieuwe recepten wil ik gaan uitproberen?
  3. Wat kan ik nu aan boodschappen in huis halen om mijn week een kickstart te geven?
  4. Welke workouts ga ik doen?
  5. Wat ging vorige week minder goed? Hier ga ik deze week op letten.

En zo voorts. Voor deze week kwam het volgende er uit:

Wat wil ik deze week gaan doen om er een topweek van te maken?
> Workouts weer consistent oppakken en écht lekkere maar ook gezonde dingen eten. Wandelingen buiten blijven doen, voor frisse lucht en nieuwe energie.

Welke nieuwe recepten wil ik gaan uitproberen?
> Variant op Ramen noodles bedenken en maken en weer een keer wokken met verse wokgroente.

Wat kan ik nu aan boodschappen in huis halen om mijn week een kickstart te geven?
> Skyr, wokgroente, alles voor Ramen, gezonde snacks en proteïne pudding.

Welke workouts ga ik doen?
> Ik wil een keer Les Mills HIIT uitproberen, kijken hoe dat gaat en misschien meer Zumba. Daarbij om het af te wisselen gerichte krachttraining doen volgens de ‘from home’ workouts (mijn eigen workouts, zie IG stories voor de schema’s!)

Wat ging vorige week minder goed? Hier ga ik deze week op letten.
> Mijn voeding, maar dat is logisch, deze week meer focus op puur, lekker eten.

En dat is hoe ik het op zo’n moment aanpak. Hierdoor voel ik me weer gemotiveerd en krijg ik echt zin om de week te starten. Het is een kwestie van terugkijken op de voorgaande week, iets nieuws toevoegen om het afwisselend en leuk te houden en simpelweg actie ondernemen. De lekkernijen gingen echt de hele week door en op zondag brak ik dat ‘ritme’ door in één klap weer normaal te doen. Dat is voor mij het ‘turning point’ zodat ik de maandag gelijk weer optimaal kan knallen. Ik begon vorige week dus ook direct met een morning workout (Les Mills HIIT) zoals ik had opgeschreven. (zie onderstaande video)

Het was iets nieuws, bracht me meteen weer in de zone en het gaf me echt een boost voor de hele week. Wat je doet op maandag zet de toon voor de dagen die daarop volgen. En dat voelt super goed!

Mijn relatie met voeding

Ik weet nog wel dat ik een paar jaar terug enorm veel at tijdens mijn verjaardag, maar dat ik de dagen daarna me echt zó schuldig voelde. Het bekroop me helemaal en dit leidde ertoe dat ik nog meer ging handelen vanuit restrictie en ging benadrukken wat ik allemaal NIET mocht eten. Dit is dus geen gezonde relatie met eten. En omdat ik zoveel restrictie had tijdens de ‘normale’ dagen, ging ik juist nóg meer eten op de dagen dat ik daar een reden voor had. Ik gaf mezelf toen die toestemming om dán helemaal los te gaan, want tja, op de andere dagen ‘mag dat niet.’

Daarom ben ik gewoon zo blij met hoe ik nu met voeding om ga. Het is een wereld van verschil. Ik heb echt genoten van alles en zeker in normale proporties. Ik stopte met eten zodra ik vol was, omdat ik wist: ‘ach als ik morgen nog wat wil dan eet ik dat morgen wel op.’ En dan was het de volgende dag en dan had ik er niet echt zin in en liet ik het staan. En dat is waar je uiteindelijk naar toe wilt. Echt vrijheid in voeding. Zo fijn!

Bijna tijd voor een nieuwe doelstelling!

Maar ook als ik kijk naar mijn lijf. Voorheen keek ik dan naar mijn buik en dacht ik: ‘ik zie er nu al dikker uit, ik had al die dingen niet moeten eten.’ Terwijl dat nu het tegenovergestelde is. Ik deed een kleine shape check en dacht: ‘wauw, ik voel me gewoon echt goed. Ik zit zo lekker in mijn vel en ben blij met hoe ik eruit zie.’ Ik denk dat het daarom binnenkort tijd is om een nieuw doel te stellen.

Eentje die bijvoorbeeld gericht is op krachttraining en niet op hoe mijn lijf er uit ziet, want dat is helemaal goed zoals het is. (serieus zo blij met deze ontwikkelingen!) Dus als we weer naar de gym mogen weet ik wat me te doen staat! Voor nu houd ik dit calorieën budget nog even aan, omdat mijn beweging simpelweg nog niet op het oude niveau is. Komt er meer van het oude ritme in mijn leven, kan ik die overgang maken naar het nieuwe doel. Woohoo!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here