dit ging bijna mis

In deze Fit Talk: omg dit ging bijna mis! Lekker in het bubbelbad, genieten van mijn vakantie en binnenkort weer naar de gym, hoe zal dat gaan? Ik praat je bij!

Lekker in het bubbelbad

Het was tijd om mijn bikini uit de kast te halen, want afgelopen week was het heerlijk weer. Mijn schoonouders hebben sinds kort een bubbelbad in de tuin en daar mochten wij ook gebruik van maken. Nou dat laat ik me natuurlijk geen tweede keer zeggen. Op maandag gingen we erheen om vaderdag te vieren en namen we ook meteen een frisse duik in het bad. Met de nadruk op fris, want het bad stond in de schaduw en was nog niet volledig opgewarmd, maar hoe dan ook was het fijn om mijn hoofd even onder te dompelen in het water. Ik houd ervan! Zodra ik zelf een grote tuin heb ga ik er ook een kopen. Super chill.

Oeps dit ging bijna mis

Wat niet zo chill was is mijn workout die dag. Ik wou de week beginnen met een kracht workout en bedacht dat dit slim was om dit om 6:30 in de ochtend te doen, terwijl ik nog maar een kwartier wakker was. Ik heb geen idee waarom dit zo snel moest, maar ik had mijn zinnen erop gezet, dus besloot maar meteen aan de slag te gaan. Echter had ik hiervoor al een paar weken geen gerichte krachttraining gedaan. Ik deed steeds Zumba op de Switch en wat Tabata HIIT workouts.

Ik moest mijn workout stoppen

Ik begon ook direct met legday, en ging meteen keihard van start. Ik heb eigenlijk niet echt een tussen modus. Ik ga of écht hard, of ik doe bewust rustig aan. Een middenweg ken ik niet. Dus daar ging ik, vol gas om 6:30 lekker benen trainen. Na 3 oefeningen waar ik helemaal buiten adem van raakte, voelde ik me niet goed. Mijn hoofd begon te draaien en ik voelde me ineens misselijk. Ik dacht: ‘ach dat trekt zo wel weer weg’, maar niets was minder waar. Ik wou beginnen aan stif leg deadlifts, maar op het moment dat ik voorover boog kreeg ik een ‘kots’ gevoel. Ik ging weer rechtop staan en dronk wat water. Dit leek niet te helpen. Ik probeerde het nog een paar keer weer op te pakken, maar het lukte niet. Ik werd zó beroerd, misselijk en verrot, dat ik mijn workout moest stoppen. Dit had ik nog nooit meegemaakt!

Ik stapte onder de douche in de hoop dat het beter zou worden, maar dat werd het niet. Mijn benen trilden en mijn hart ging tekeer. Ik dacht heel even dat ik echt ziek zou worden, maar na 1,5 uur even rustig liggen begon het gevoel weer weg te trekken. Brrr. Zoiets als dit heb ik nog nooit ervaren. Ik denk daarom ook dat zodra ik komende woensdag weer de gym in mag, dat ik pas ergens in de middag een tijd ga reserveren, want zo vroeg echt knallen dat trek ik dus even niet meer.

Een logisch gevolg

Maar ook als je kijkt naar het hele plaatje is het super logisch dat dit gebeurde:
> In de afgelopen 6 jaar heb ik iedere week minstens 3-4 keer krachttraining gedaan. Dit is een feit. Ook in vakanties of speciale dagen haalde ik altijd die 3 keer. Mijn lijf is dit dus door en door gewend, en nu is dit ritme voor het eerst onderbroken.
> In deze corona tijd heb ik heel veel andere workouts gedaan en weinig echte krachttraining op mijn normale intensiteit, want thuis ben je nou eenmaal meer beperkt dan in een gym.
> Deze afgelopen 4 gekke maanden zijn de eerste in al die jaren dat ik dagen lang geen krachttraining heb gedaan. Normaal begon ik in de sportschool pas rond half 9 met mijn workout, na een warming up van 20 minuten (fietstocht naar de gym).

Maar ik ben blij dat ik dit heb meegemaakt want dit is voor mij alleen maar een goede wake up call dat ik weer rustig moet beginnen met kracht en het weer stap voor stap moet opbouwen. De situatie is nu enorm veranderd en mijn lijf zal er weer flink aan moeten wennen. Ook zal ik het straks merken in mijn voeding als ik weer 5-6 dagen in de gym sta. Grote kans dat ik mijn macro’s moet aanpassen naar meer carbs en calorieën, maar daar heb ik juist heel veel zin in. Ik kan niet wachten tot alles weer begint.

Weer sporten vanaf 1 juli! Hoe is dit in mijn gym geregeld?

Ik train in een behoorlijk kleine sportschool, dus wij mogen maximaal 3 keer per week 1 uur sporten. In het krachthonk mogen 6 mensen per uur trainen en je moet 3 dagen van te voren een tijdslot reserveren. Je krijgt een spuitbus en een doek om de apparatuur die je gebruikt hebt na afloop schoon te maken, dus het wordt nog een hele onderneming. Eerst dacht ik: ‘ja lekker dan, je mag al zo kort trainen en dan ook nog schoonmaken, ik denk dat mijn training daar flink onder zal lijden!’ (zie je dat mijn mindset ook niet altijd alleen maar positief is! Ik heb ook vaak genoeg dit soort momenten, maar de kunst zit ‘m in het ‘omswitchen’ en bewust kiezen voor positieve gedachten.)

Begrip voor de situatie

Maar kort daarna bedacht ik me dat dit een stomme gedachte is. Het is even niet anders en ik ben allang blij dat ik mijn workout ritme weer lekker op kan pakken. Sowieso weer heerlijk fietsen naar de gym, de mensen weer zien en weer sporten met apparatuur is echt fantastisch. Samen moeten we het onder controle houden en dat kan alleen als we begrip opbrengen voor de situatie en met zijn allen de regels opvolgen. Gelukkig heb ik vanaf deze week zomervakantie dus ik ben heel flexibel in tijden en dagen. Dat voelt goed!

De komende weken ga ik lekker van mijn vakantie genieten en dat ik weer lekker mag sporten. Zoveel zin in. We gaan misschien nog kamperen, weer lekker naar de film, ijsjes eten, in de hot tub en gewoon alles doen wat bij een heerlijke zomer hoort. Can’t wait!!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here