weer naar de gym

Na 4 maanden geen sportschool was het afgelopen week eindelijk zover: we mogen weer naar de gym! Hoe heb ik dit ervaren? Hoe pak ik het weer op? Ik vertel je er alles over in deze nieuwe Fit Talk…

Ik ben weer compleet

Vorige week woensdag was het zover: de sportscholen gingen weer open nadat ze ongeveer 4 maanden dicht zijn geweest. En ik kan je zeggen: de avond van te voren kwam ik iets moeilijker in slaap, want men! Wat was ik blij. Eindelijk weer naar de gym en een groot deel van mijn normale leven weer oppakken. Het speelt zo’n grote rol en nu ik weer mag voelt het alsof ik weer compleet ben. Ik heb mezelf niet voor niets de naam ‘Fit Addict’ gegeven, haha.

Het werd heel snel saai

De afgelopen maanden heb ik vooral in de eerste paar weken echt de krachttraining aangehouden. Dit door met dumbbells thuis te trainen. Maar al gauw merkte ik dat ik te weinig weerstand had, dat ik er niet zoveel plezier uit haalde als wanneer ik in de gym was en dat het heel snel saai werd. Daarom heb ik allerlei verschillende dingen geprobeerd. Van Tabata tot Zuma, I’ve done it all. Maar de laatste maand (mei t/m juni) begon ik wel echt gedemotiveerd te raken. Het kostte me steeds meer moeite om mijn motivatie om te sporten vast te houden, met als resultaat dat ik vaker niet sportte, dan wel.

En dat was jammer, want het is zo’n groot deel van mijn leven. Dit sloeg door in andere aspecten zoals mijn eetpatroon, energieniveau, nachtrust en ga zo maar door. De afgelopen 6 jaar heb ik altijd minstens 4 keer per week getraind en is er geen enkele week geweest dat ik er niet kwam. Even om je een beeld te geven van hoe belangrijk dit voor mij is.

Slowly back on track

Toen we woensdag weer mochten sporten ben ik echt heel rustig begonnen. Het was voor mij heel belangrijk dat ik niet meteen volle kracht ging knallen, omdat ik geen zin heb in een blessure of andere kwaaltjes. Ik had wel een schema gemaakt, maar ik deed vooral wat goed voelde. Eerst had ik ingezet op zo’n 8 herhalingen, maar uiteindelijk ben ik toch voor 12 gegaan. Even weer lekker wat reps om mijn spieren wakker te schudden. Ik begon met legday en dat ging beter dan verwacht. Nu is echt een goede tijd om weer langzaam spierkracht op te bouwen en te focussen op goede techniek. En doordat ik zo bewust train voel ik mijn spieren ook meer.

Meer honger = meer eten

We mogen maar een uurtje per sessie, dus dat zorgt er wel voor dat je echt doorpakt en niet gaat staan kletsen met mensen of je laat afleiden. Een uur is dan ook echt genoeg. Ook merkte ik meteen dat ik veel meer trek had, wat ik echt top vind. Het logische gevolg van weer lekker veel fietsen, wandelen en de gym workouts. Daarom heb ik mijn macro’s alvast aangepast en eet ik nu meer koolhydraten. Die heb ik zeker nodig om mijn trainingen goed te kunnen doen en ik geniet er intens van! Daarbij luister ik hierin ook heel goed naar mijn lijf. Heb ik meer honger? Dan eet ik meer. Tuurlijk houd ik me zoveel mogelijk aan mijn calorieën budget van ±1800, maar dit is geen vast gegeven. Vooral niet nu. Mijn verbranding schiet ineens weer omhoog na heel wat redelijk passieve weken, dus ik geef mijn lijf wat het nodig heeft.

Ik merk ook echt dat mijn voeding nog meer verbeterd is. Ik at al wel heel goed, maar ik richt me nu iets meer op het behalen van mijn macro’s omdat het belangrijk is voor optimaal herstel. Ik eet meer groente, meer eiwitten en meer koolhydraten. Ook probeer ik weer nieuwe recepten en maaltijden uit om mezelf echt een complete kickstart te geven in deze nieuwe fase. En natuurlijk is het feest niet compleet zonder nieuwe sportkleding, dus die heb ik ook meteen gescoord, haha.

Zo happy!!!

Kortom, ik ben gewoon weer heel erg happy dat dit belangrijke deel van mijn leven weer op de rit is. I missed it too much! Komende week ga ik weer minimaal 3 keer en daarna ga ik denk ik uitbouwen naar 4-5. Ik wil mijn lijf gewoon echt genoeg tijd geven om weer rustig in te komen en dan kan ik binnen no-time weer de kracht ervaren die ik hiervoor had. Woohoo!

Hoe zit dat bij jou? Ben jij ook alweer terug in de gym?

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here