portiecontrole zonder weegschaal

Geen zin om al je voeding af te wegen maar wil je wel portie controle? Gebruik deze eenvoudige oplossing!

Vooral in het begin van een gezonde leefstijl maak je heel veel veranderingen door. Dit kunnen grote, maar ook kleine dingen zijn. Denk aan een paar keer per week naar de sportschool, gezonder eten en nieuwe recepten uitproberen. Er is al zoveel om rekening mee te houden, dat eten loggen in een app en alles afwegen soms gewoon teveel gedoe is. Ik kan me ook goed voorstellen dat je je hier simpelweg niet mee bezig wilt houden en daarom ga ik je in dit artikel uitleggen hoe je jouw porties onder controle kunt houden zonder de weegschaal!

Ik kan het best eens proberen…

Toen ik zo’n 6 jaar geleden begon met mijn leefstijl, woog ik ook niks af. Ik had niet eens een weegschaal in huis, omdat ik het niet nodig vond. Pas later, toen mijn doelen echt heel serieus werden (sixpack) vond ik het nodig om eten ook af te wegen. Mijn schoonbroer deed dit toen ook en hij behaalde altijd hele goede resultaten. Ik dacht: ik kan het best eens proberen! Dus ik kocht een weegschaal en woog de meeste dingen af. Vooral beleg, nootjes en sauzen aangezien je hier al snel te veel van kunt eten.

portie controle

Je lichaam is geen rekenmachine.

Je lichaam is echter geen rekenmachine. Het weet niet of het 20 gram kwark meer of minder krijgt. Het weet niet of je 5 gram meer nootjes eet dan gisteren. (Bij grote overschotten is dit natuurlijk anders en kan dit wel degelijk invloed hebben op jouw progressie, but you get the point!) Het gaat over de algehele balans in jouw voeding en hoe dit eruit ziet op wekelijkse basis.

Het is dus niet nodig om alles af te wegen, maar het kan je wel extra inzichten opleveren. Onthoud dat je hierin vooral moet doen wat voor jou goed voelt. Vind je het afwegen geen probleem? Dan moet je dat gewoon doen. Vind je het onnodig, lastig en veel extra werk? Dan is deze optie perfect voor jou om toch nog enigszins jouw porties onder controle te kunnen houden.

Als je een combinatie van beide wilt doen, dan raad ik je aan om vooral de calorie rijke voedingsmiddelen af te wegen. Denk hierbij aan pindakaas, noten, bakvetten, saus, dressing en spreads. Maar ook rijst, pasta en andere  voedingsmiddelen die wat hoger in calorieën zijn. Vooral tijdens het afvallen kan het fijn zijn om hier goed op te letten omdat het een enorm verschil kan maken.

Portiecontrole zonder weegschaal

Gelukkig bestaat er een andere simpele manier om toch die controle vast te houden. Hoe? Met je handen! Het is een erg handige manier en ook eenvoudig te gebruiken.

In het onderstaande plaatje kan je goed zien hoe dit in zijn werk gaat.
portie controle

Voorbeeld: voor iedere maaltijd eet je twee handpalmen van een eiwitbron zoals kip, iets vegetarisch of ander vlees. Daarbij eet je één vuist groenten, twee handjes koolhydraten en een duim vet. Hierbij is het natuurlijk belangrijk om consistent te blijven. De exacte verhoudingen verschillen natuurlijk per doel en wat jouw calorieën budget en macro verhoudingen zijn.

portie controle

Ik wil afvallen, hoe gebruik ik deze methode?

Een goede richtlijn is om altijd genoeg eiwitten en groenten te eten, dus die kan je aanhouden op bijvoorbeeld twee handpalmen en een vuist groenten. Dit kan je altijd opschalen en dan zou je er voor kunnen kiezen om in plaats van twee handjes koolhydraten, één te doen. Daarbij kan ik je wel aanraden om die hele duim vet altijd te consumeren omdat vetten zorgen voor de juiste balans in je hormonen (je hebt dit nodig!) en je langer verzadigd houden.

On the go in control

Dit is ook erg handig als je veel onderweg bent of bij familie gaat eten. Je hebt in principe altijd de controle in handen (ha!) en bent niet afhankelijk van een weegschaal. Zo behoud je de juiste porties en ben je weer een stap dichterbij om jouw doelen te kunnen halen.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here