hoog energieniveau

In deze update: zo behoud ik een hoog energieniveau (tips), hoe ik de hitte heb overleefd zonder airco en een heerlijke flow tussen werk en relaxen.

Zo behoud ik een hoog energieniveau – 3 tips

Voldoende energie is iets waar ik heel veel waarde aan hecht. Het is essentieel om mijn strakke planning vol te kunnen houden en daarbij heb ik het nodig om optimaal te kunnen presteren in de gym. Al die jaren ben ik er eigenlijk helemaal niet zo mee bezig geweest als nu. Toen dacht ik alleen maar aan mijn lichaam in shape krijgen en zag ik dat meer ‘los’ van elkaar. Nu is dat helemaal anders en weet ik dat alles hand in hand gaat. En om dit artikel meer waarde te geven wil ik je vandaag mijn beste tips geven voor optimale energie!

1. Geef je nachtrust de hoogste prioriteit.
Als ik moe ben en het is nog maar 9 uur, wat denk je dat ik dan doe? Dat ik mezelf wakker ga houden omdat ‘het nog geen tijd is om te slapen?’ Nope, ik luister vrijwel altijd naar mijn lichaam en ga dan direct pitten. Ik slaap altijd tussen half 10 en 10. Ik weet dat als ik dit niet doe, niet mijn optimale nachtrust kan pakken en dat voel ik in mijn productiviteit en intensiteit van de workouts. Wist je dat als je tussen 10 en 2 uur ’s nachts al in diepe slaap bent, dat je slaapkwaliteit dan omhoog gaat? Die 4 uurtjes zijn het belangrijkste van je hele nachtrust! Dit heeft te maken met de hoeveelheid melatonine in je lichaam en ook is dit je natuurlijke ritme omdat de zon vaak rond 10 uur ondergaat. Speel hier op in en pak die rust!

2. Power food.
Alles wat ik eet vind ik lekker, maar ik kies daarin ook heel bewust in hoe het me laat voelen. Tuurlijk heb ik ook mijn momenten dat ik een weekend van alles eet en trek heb in alleen maar lekkernijen, maar dat gaat allemaal in balans. In de basis is mijn voedingspatroon heel gezond en dat zie ik terug in mijn energieniveau. Daarbij drink ik altijd genoeg water en vermijd ik frisdrank, sapjes en andere suikerbommen. Dit laat mijn bloedsuikerspiegel fluctueren waardoor er geen ‘steady flow’ aan energie kan ontstaan.

3 Geen stress.
Helemaal geen stress heb ik bijna nooit, want er zijn altijd dingen die gedaan moeten worden, deadlines die gehaald moeten worden en andere business gerelateerde zaken die er simpelweg gewoon bijhoren. Maar het is wel flink veel meer beperkt dan een paar jaar geleden. Toen had ik dagelijks zoveel stress dat het bijna chronisch werd. Ik weet nu wanneer ik mijn rust moet nemen en wanneer ik mijn mind moet ontzorgen. Dit doe ik onder andere door minimaal 3-4 keer per week een meditatie te luisteren voor het slapengaan, ademhalingsoefeningen, lezen, lekker niksdoen en natuurlijk door te sporten!

Beat the heat

Ik moest even slim omgaan met mijn planning deze week qua workouts. Het was super warm dus laat in de middag trainen was eigenlijk geen optie. Er is in mijn sportschool geen airco dus dat is afzien. Laatst was het ongeveer 24 graden en toen werd ik super misselijk door de hitte en de intensiteit, dus dat is iets wat ik wou vermijden, haha. Daarom heb ik mijn meest intensieve workouts aan het begin van de week gedaan en zag mijn week er zo uit:

  • Maandag: legday + 5K hardlopen
  • Dinsdag: rug en schouders
  • Woensdag: rust
  • Donderdag: borst, armen
  • Vrijdag: benen, stretchen, cardio
  • Zaterdag: rust
  • Zondag: cardio

Zoals je ziet zit er een dubbele legday in mijn week. De eerste is het meest intens en de tweede is meer gericht op geïsoleerde oefeningen en wat mobiliteit. Dit was een ideaal schema en daarmee haal ik 5 trainingsdagen en 2 rustdagen. Dit is een ideale balans. Als ik meer dan dit sport, merk ik dat ik niet genoeg tijd over houd voor andere dingen, dus daarin heb ik nu een goed evenwicht gevonden. Had ik eerder ook al, maar nu na de Corona was het weer even zoeken.

5K hardlopen

Op maandag was tevens ook mijn meest intensieve workout. Ik verbaasde mezelf met een hele intensieve 5 kilometer hardloopsessie. Na mijn legday was ik al redelijk kapot, maar ik besloot toch te gaan rennen. Ik voelde dat ik het kon. Ik ging eerst voor 2,5-3 km, maar toen voelde ik hoe goed het ging en hoe lekker ik in de flow kwam, dus toen ging ik voor 5. Dat was afzien want ik had in lange tijd al niet meer zo ‘ver’ gerend (ik liep op de loopband). Toen ik het had gehaald voelde ik me zó goed. Ik had mezelf toen echt overwonnen.

Heerlijke flow

Als ik mijn week op deze manier indeel heb ik genoeg tijd om alles te kunnen doen wat ik wil. Ik begin op donderdag vaak met blogwerk en vlogs, vrijdag is programma dag, zaterdag half werk dagje en een deel rust en zondag is gereserveerd voor studie en meal prep. Klinkt intensief, maar als ik aan het werk ga dan doe ik dat efficiënt, waardoor ik alsnog genoeg tijd overhoud voor het relaxen en leuke dingen doen. I love my flow!

Hoe zit dat bij jou? Heb jij ook een fijne balans gevonden tussen werk, privé en leuke dingen doen?

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here