te weinig eten is niet gezond

Als je wilt afvallen heb je een calorietekort nodig, maar dit wordt vaak iets te serieus genomen. Te weinig eten is NIET gezond en dit is waarom.

Het wordt soms verkeerd begrepen…

Bij gezond leven of afvallen denken mensen al gauw aan minder eten. Dit vind ik niet zo gek, want uiteindelijk heb je een calorietekort nodig om resultaat te boeken. Dit is een feit en een absolute basisregel. Maar wat ik vaak zie, is dat dit verkeerd wordt begrepen. Ik krijg berichten van vrouwen die amper 1200 calorieën consumeren en die daarbij ook denken dat het niet anders kan en dat dit de manier is.

Met als gevolg dat ze kiezen voor hele kleine porties, weinig koolhydraten en het overslaan van maaltijden. Daarbij denken ze dat supplementen zoals eiwit- en maaltijdshakes nodig zijn, terwijl dit absoluut niet het geval is. Het hele idee van een calorietekort gaat op deze manier naar een ander (niet realistisch) level. Steeds minder eten staat niet gelijk aan meer gewicht verliezen en hoewel een deel van jullie dat ongetwijfeld weet, richt ik me nu tot de meiden die daar toch nog anders over denken.

Want wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam als je (te) weinig eet?

Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt en ondervonden en het is geen pretje. Tijdens mijn journey om een sixpack te krijgen ging ik echt tot extremen en moest alles wijken voor mijn doelstelling. Uiteindelijk sportte ik twee keer per dag, at ik ontzettend weinig koolhydraten en was mijn calorie budget om te janken. Hierdoor was ik vaak chagrijnig, kon ik ieder moment een woede uitbarsting krijgen, had ik het altijd koud (ook bij 25 graden) en was ik snel moe. Dit is nog maar het topje van de ijsberg van de gevolgen die je kunt ervaren.

Je valt namelijk ook onwijs snel terug. Het is niet vol te houden om zo weinig calorieën tot je te nemen. Vooral niet als je daarnaast ook intensief sport. Je houdt het maximaal een paar weken vol en zo ontstaat het jojo effect. Ook kun je last krijgen van eetbuien. Ik heb er niet zo dusdanig last van gehad dat ik ze dit ‘label’ kan geven, maar mijn cheatdays kwamen dicht in de buurt. Ik had altijd één dag in de week waar ik helemaal naartoe leefde en waarop ik al die ‘verboden’ producten wél mocht eten. Ik ging dan ’s ochtends naar de supermarkt en kocht letterlijk alles waar ik zin in had. Het gevolg? De hele dag overmatig eten, geen balans en buikpijn omdat mijn lijf het niet aankon.

Het werkt eetbuien in de hand

Ook kan te weinig eten ervoor zorgen dat je pas een week of een maand later een enorme eetbui kunt krijgen. Je wilt dan in een korte tijd alles eten wat je maar kunt vinden. Dit is een natuurlijke stressreactie van je lichaam die ontstaat omdat het het energietekort van de afgelopen tijd wilt compenseren. Naast alle directe gevolgen kun je na een lange tijd ook een tekort aan vitamines en mineralen oplopen. Hierdoor kun je allerlei vage klachten krijgen. Soms kunnen de klachten zo extreem worden dat je huidproblemen krijgt, je haar uitvalt of onvruchtbaar wordt.

Dus als je dit zo leest is mijn bericht denk ik al overduidelijk: te lang te weinig eten is absoluut niet gezond!!! Gezond is het tegenovergestelde van dit. Je voelt je energiek, zit lekker in je vel, hebt een goede relatie met eten, hanteert een fijne balans en ervaart geen vage klachten. Dit bereik je door gevarieerd te eten, geen voedselgroepen uit te sluiten en mentaal rust te ervaren omtrent eten. Zo breng jij jouw lichaam in de ideale positie om goed te kunnen functioneren want onthoud dat jij zonder je lijf nergens bent! Je hebt er maar één en daar moet je goed voor zorgen.

Maar ik heb toch een calorietekort nodig bij het afvallen?

En nu denk je ongetwijfeld: maar hoe zit het dan met afvallen? Daar heb ik toch een calorietekort voor nodig? Yes, klopt, maar met kleine veranderingen kom je al een heel eind. Je hebt geen tekort nodig van 300 of 400 om je doel te behalen. Als je begint met iets minder consumeren dan je nodig hebt, kom je al snel een heel eind. En ja, ik weet het, het moet allemaal snel en de resultaten heb je liever vandaag dan morgen, maar neem de tijd!

Afvallen is geen sprint maar een marathon. Kijk naar de kleine veranderingen die je kunt maken. Dit noem ik vaak het laaghangende fruit. Drink je bijvoorbeeld 4 cappuccino’s op een dag? Dan kan het al gauw 100 calorieën schelen als je dit halveert. Eet je 3 keer per week afhaal of buiten de deur? Beperk dit dan eens tot 1 keer. Neem je altijd de lift? Pak dan vaker de trap en ga met de fiets naar je werk. Kies bewust!

Deze video geeft meer info over jouw calorieën budget en het berekenen van macro’s:

Dus als je jouw leefstijl wilt veranderen en misschien iets wilt afvallen is het belangrijk om geen drastische dingen te gaan doen. Ook korte termijn oplossingen zoals een detox heb je absoluut niet nodig. Ik heb inmiddels al 6 jaar ervaring en ik heb iedere mogelijke shape en journey persoonlijk doorlopen. Ik weet dus als geen ander hoe je lijf kan reageren en wat uiteindelijk de beste strategie is om jouw doelen op een gezonde manier te bereiken. Met het maken van bewuste keuzes en wat meer beweging is er al zoveel verandering mogelijk, onderschat dit daarom niet!

Ik hoop dat dit artikel jou het inzicht heeft gegeven dat (langdurig) te weinig eten voor niemand een goed idee is. Nu alleen nog opvolgen en ook doen. Ik weet het, het kan verleidelijk zijn, maar onthoud dat jouw progressie uiteindelijk nog veel langer op zich laat wachten als je de weg van extremen kiest. Slow and steady wins the race. Always.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here