uit eten en genieten tijdens het afvallen

Hoe ga je om met uit eten en genieten tijdens het afvallen? Hoe blijf je resultaten boeken en behoud je je sociale leven? Ik leg het uit!

Tijdens het afvallen loop je tegen allerlei uitdagingen aan. Uit eten gaan en genieten zijn met stipt op 1 degene waar ik het meeste vragen over krijg. Hoe combineer je het? Hoe laat je los en kun je echt genieten van het eten? Wat doe je als je calorieën bijhoudt? Ik hoop je in dit artikel antwoorden te bieden op deze vragen en meer!

Je kunt alles eten

Hoewel ik er geen groot ding van wil maken, gebeurt dit bij veel mensen toch. Ze zien allerlei beren op de weg en voelen zich bekneld in opties en mogelijkheden. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Ik ben namelijk van mening dat ook als je aan het afvallen bent, je geen concessies hoeft te doen. Je kunt alles blijven eten en nog steeds je doelen bereiken. Vaak moet je wel een beetje rekening houden en een fijne balans vinden, maar dat terzijde.

Afvallen draait niet om voedingsmiddelen schrappen, of complete voedingsgroepen elimineren, het draait om portiecontrole en frequentie. Stel dat jij maar eens in de twee weken uit eten gaat, dan kan ik je nu al zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat je kunt stoppen met lezen. Maar is het bij jou echt een wekelijks ding en ga je soms tot wel 3 keer per week buiten de deur eten (of bestellen), dan wil ik je het een en ander uitleggen!

Controleverlies

Als je je eten zelf maakt heb je volledige controle. Dat heb je bij uit eten gaan niet. Ook als je een maaltijd besteld weet je niet hoe het is bereid en wat er exact allemaal in/op gaat. Dit kan je het gevoel geven dat je geen controle hebt en daarmee kan het jouw mindset negatief beïnvloeden. Je kunt angst ervaren dat je zult aankomen en je progressie teniet doet, maar dat hoeft helemaal niet. Dit is waarom:

Een kleine rekensom

Ten eerste moet je onwijs veel eten als je een halve kilo wilt aankomen. Ongeveer 7700. Stel dat je de hele week goed hebt gegeten en je aan je budget hebt gehouden, dan maakt zo’n etentje dus geen verschil. Stel dat jouw budget 1800 calorieën per dag is en je in het weekend 1 dag 3000 eet, dan is jouw weekgemiddelde ongeveer 1971. Dat ligt wat hoger dan normaal, maar als je uitgaat van 2000 calorieën als ‘dagelijks verbruik / onderhoud’ dan zul je dus nooit aankomen. Je kunt alleen aankomen als je meer eet dan je verbruikt.

Stel nou dat je dit iedere week doet en dan 2 keer per week, dan gaan er wel dingen veranderen. Je weekgemiddelde komt dan op 2142 calorieën en komt dus boven je onderhoud. Je valt niet af. Je weekgemiddelde is dus het belangrijkste. Kijk niet zozeer van dag tot dag, want daar word je gek van. Dit geeft meer rust en zorgt ervoor dat je vrijheid voelt om te genieten en af en toe je budget wat los te laten.

Wil je meer uitleg over macro’s en calorieën? Kijk dan deze video:

Omgaan met uit eten tijdens afvallen – Tips

Je kent nu de basis, maar hoe zorg je ervoor dat je uit eten kunt gaan zodat dit jouw progressie niet beschadigd? Er zijn een aantal manieren:

Calorieën compenseren

En nee, dan bedoel ik niet de ene dag super veel eten om de dag daarna super weinig te eten om het te compenseren. Dat is niet het doel en is niet nodig. Dit valt onder jezelf straffen na genieten en dat hoeft niet. Je hebt geen misdaad begaan! Ik bedoel hiermee dat je een dagdeel rekening kunt houden met het uit eten gaan. Vaak weet je wel wanneer je gaat en dus kun je erop anticiperen. Dat kan als volgt:

Ontbijt en lunch minder eten dan normaal, of wat lichter. In plaats van brood maak je een smoothie met eiwitpoeder om lang verzadigd te blijven en als lunch eet je geen pasta salade, maar bijvoorbeeld een omelet van vloeibaar eiwit met groenten en wat avocado. Je wilt ervoor zorgen dat je je lijf alsnog goed voedt, maar andere keuzes maakt. Bewuste keuzes. Dat is niet restrictief, dat is slim kiezen. Eiwitten, gezonde vetten, groente, fruit en volkorenproducten houden je lang verzadigd (volume food) en zijn dus goede opties. Vergeet niet om voldoende te drinken.

Veel te weinig eten

Eet je gedurende dag veel te weinig omdat je extreem compenseert? Weet dan dat dit niet slim is. Het is niet goed voor je normale ritme en daarbij heb je kans dat je tijdens het etentje helemaal buitensporig veel gaat eten omdat je restrictief bent geweest. Je hebt dan zo’n honger dat je de hele menukaart wel op kunt! Niet nodig.

uit eten en genieten tijdens het afvallen

Tegen de tijd dat je ‘s avonds uit eten gaat ben je de dag goed doorgekomen, heb je geen honger gehad (door slimme keuzes) en kun je genieten van uit eten gaan zonder schuldgevoel. Dit is balans. Tel je calorieën? Dan kan het fijn zijn om ‘s ochtends vast wat dingen in te vullen en met de functie ‘snel calorieën toevoegen’ bijvoorbeeld 800-900 calorieën te reserveren voor het avondeten.

Vaak is bestellen of uit eten gaan niet te tracken, en dat moet je ook niet willen. Je kunt grofweg rekening houden door een budget in te vullen, maar houd hier zeker niet stevig aan vast. Je maakt een inschatting en that’s it.

Wat wil je eten?

Als je van te voren al een beetje weet wat je wilt gaan eten kun je een betere inschatting maken. Stel dat je een paar kleine hapjes gaat eten, dan hoef je geen groot budget te reserveren. Ga je echter naar een all you can eat, dan is dat natuurlijk anders. Van te voren weten waar en wat je gaat eten kan rust geven. Ook kan het helpen om de menukaart vast online op te zoeken, zodat je weet wat je opties zijn.

Stel dat je al vaker uit eten bent geweest en dit keer bewuste keuzes wilt maken, dan kun je door vooraf wat onderzoek te doen ook al een goede inschatting maken om het grofweg binnen je budget te laten passen.

Geniet gewoon van het moment!

Persoonlijk ben ik fan van gewoon genieten. Uit eten doe je waarschijnlijk maar af en toe en dit zijn sociale aangelegenheden waarbij je eigenlijk niet bezig moet (en wilt) zijn met hoeveel je eet. De bovenstaande tips kunnen je op weg helpen als je toch hier en daar controle wilt houden, maar vergeet niet dat dit gewoon bij het leven hoort. Het leven is niet alleen maar leuk als je bezig bent met afvallen, doelen halen en sporten. Dit soort momenten geven waarde en vervulling aan je leven, dus geniet er dan ook van. Wanneer je bewust geniet en eet krijg je eerder de natuurlijke signalen van je lichaam dat je verzadigd bent. Luister hier vooral naar.

Dit is waar balans om draait

Onthoud ook dat het belangrijk is om jezelf altijd alles te gunnen en geen restricties te hebben in voeding. Hiermee bedoel ik dat je een bepaalde mate van vrijheid in voeding moet ervaren. Denk niet in ‘goed’ en ‘slecht’ of ‘verboden voedingsmiddelen’, maar meer op deze manier: van gezonde producten eet ik meer, van overbewerkte producten wat minder. Zo ontstaat er een juiste balans.

Heb je geen verboden producten en staat alles bij jou op dezelfde ‘plank’? Dan zul je zien dat je op speciale dagen of momenten niet meer eet dan normaal. Leef je in restrictie en mag je bepaalde dingen doordeweeks niet van jezelf en leef je naar een ‘cheatday’ toe? Dan zul je zien dat je op zo’n dag alles eet wat los en vast zit ‘omdat het dan mag’. Dit is wat restrictie met je doet. Maar wanneer je weet dat alles altijd is toegestaan, dan stop je als je een handje chips hebt gehad. Je weet namelijk dat het morgen ook nog mag als je er dan weer zin in hebt. Zo ontstaat er rust in je hoofd!

Meer tips over balans

Kijk voor meer informatie deze video die ik heb gemaakt over het vinden van balans. Daarin leg ik het onderwerp nog wat beter uit. Ik hoop dat deze tips en inzichten jou hebben geholpen!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here