eten op gevoel

In deze update: nieuwe inzichten over mijn voedingspatroon! Ik ben langzaam meer aan het eten op gevoel en dat bevalt eigenlijk best goed…

Ik had even een mindere week wat betreft mijn ‘fitheid’. Ik werd zondagavond duizelig en dat gevoel hield aan tot woensdag. Het was een beetje een blurry gevoel en daardoor was ik niet helemaal scherp. Toch heb ik wel alles kunnen doen wat ik op de planning had.

Na een redelijk drukke week vind ik het altijd fijn om weer een week voor mezelf te pakken waarin ik mijn dagen weer volledig kan indelen zoals ik dat wil. Dit zorgt voor een fijne balans en dat heb ik zeker nodig als ik niet fit ben.

Ik merk dat ik me momenteel in een transformatiefase bevind. Dit herken ik aan het feit dat ik veel dingen anders wil aanpakken, hoe ik me voel en wat er allemaal op mijn pad komt. En dat is soms zwaar omdat het veel energie kost, maar vooral ook heel mooi. Als ik hier doorheen ben haal ik er natuurlijk ook weer veel energie uit.

Ik heb het gevoel dat deze intro een beetje een vaag verhaal is, dus ik zou zeggen, de hoogste tijd om over te gaan tot de orde van de dag: mijn voeding!

Stoppen met tracken

De afgelopen jaren heb ik heel veel getracked. Van ontbijt tot diner, alles werd gelogd in de app Myfitnesspal. En hoewel het voor gerichte doelen heel veel inzicht geeft, is het ook wel eens fijn om het langzamerhand los te laten. En dat doe ik nu steeds meer, maar hoe doe ik dat en hoe bevalt het eigenlijk?

Geen gericht doel

Momenteel heb ik dus geen gerichte doelstelling. Ik sport voor ontspanning, onderhoud en omdat ik het leuk vind. Ik heb nu andere prioriteiten, maar sport nog wel 4-5 keer per week. Hierdoor hoef ik ook niet extreem goed op mijn voeding te letten als je kijkt naar de verhouding tussen macro’s en calorieën.

Mijn laatste calorieënbudget was 1900 en dit is nu niet meer veranderd, omdat ik niet het gevoel heb dat ik in de basis meer dan dit nodig heb. Soms eet ik wel wat meer als ik echt veel honger heb en daardoor komt het weekgemiddelde uit op zo’n 2100-2300. Een hele fijne hoeveelheid dus.

Ik weet het allemaal wel

Na bijna 6 jaar bezig te zijn met health en fitness en allerlei bulk en cut fases weet ik als geen ander hoeveel calorieën overal in zitten. Ik weet wat ik moet eten voor voldoende koolhydraten, eiwitten en waar de gezonde vetten in zitten. Dus invullen om die reden is niet nodig.

Wel is het fijn om grip te hebben op wat ik eet, maar als ik luister naar mijn lichaam geeft het zelf al aan wat het nodig heeft. Zo herken ik allerlei fases:

> als ik ongesteld moet worden eet ik heel veel chocolade.
> als ik mij moe voel of als ik het heel druk heb dan eet ik nog gezonder
> als ik wat meer eet dan normaal, heb ik de dagen daarna minder trek en eet ik dus ook minder.

Loggen… of niet?

Door deze natuurlijke fases kom ik in een soort flow waardoor ik precies weet waar ik behoefte aan heb. De meeste dagen (zoals een werkdag) log ik mijn voeding eigenlijk niet meer. Ik eet vaak dezelfde dingen dus dan weet ik wel hoeveel ik ongeveer binnen krijg. Op de dagen waarop ik echt heel anders eet, log ik de globale maaltijden zodat ik het uitgebalanceerd kan houden. En wanneer ik uit eten ga (wat niet vaak gebeurt) dan log ik niks. Ik geniet dan gewoon. Het hoort erbij.

Deze manier van eten is voor mij heel fijn en ik ben blij dat ik heel natuurlijk die overgang kan maken van het tracken naar het eten op gevoel. Vaak weet ik wel wanneer ik wat rustiger aan moet doen of wanneer ik juist meer moet eten, daar heb ik geen app voor nodig. Een hele mooie ontwikkeling dus en ik hoop er in de komende weken steeds meer afstand van te doen.

Ook eten op gevoel?

Als jij deze overgang ook graag wilt maken, raad ik je aan om dat stapsgewijs te doen. Niet ineens stoppen, maar bijvoorbeeld alleen loggen ‘wat je niet weet’. Doe vooral wat voor jou hierin goed voelt. Door het langzaam aan te doen geef je jezelf en je lichaam de kans om er aan te wennen en ben je in staat om nieuwe gewoontes op te bouwen. Ik zal er binnenkort nog een nieuwe video over maken met wat praktische tips!

Fijne week weer!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here