balans met de 80/20 regel

Ben je benieuwd hoe de 80/20 verdeling werkt en hoe het je kan helpen om een fijne balans in voeding te vinden? Ik leg alles uit!

Wanneer je aan de slag gaat met een gezondere leefstijl kom je van alles tegen. Of dit nou in de praktijk is, tijdens een zoeksessie via Google of op social media; je bent op zoek naar het juiste antwoord. Bij sommige dingen vraag je je wellicht af: ‘hoe zit dat nou écht?’ Een voorbeeld hiervan is de 80/20 regel. En om daar meer helderheid in te creëren ga ik je er vandaag alles over vertellen!

Hoe werkt de 80/20 regel?⁣

In feite komt het neer op ‘alles met mate’ en is de verdeling van 80% gezond en 20% ‘ongezond’ meer een ‘richting’ voor als je je echt wilt richten op de cijfers. Je ziet dat hierin direct een verdeling ontstaat tussen gezond en ongezond, maar om je relatie met voeding positief te houden kun je dit beter vervangen door andere terminologie. Denk aan ‘rijk aan nutriënten’ en ‘minder rijk aan nutriënten’. Nutriënten zijn de essentiële voedingsstoffen die je nodig hebt om gezond te blijven. Deze maakt je lichaam niet zelf aan en moet je dus uit je voeding halen.

Slimme mindset switch

De mindset switch ‘meer van dit’ en ‘minder van dat’ is dus een betere benadering om ervoor te zorgen dat je geen verdeeldheid krijgt in je voedingspatroon. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je restrictief gaat handelen, jezelf beperkingen oplegt en daardoor (onbewust) eetbuien kunt ontwikkelen. Als je dus in de basis zorgt dat je 80% van je voeding vult met voedingsmiddelen die rijk zijn aan nutriënten en de overige 20% met producten die dit niet zijn, heb je een fijne balans. Die zijn dus niet verboden en niet slecht, ze geven je lijf simpelweg niet wat het écht nodig heeft. Daarom eet je daar het liefst maar 20% van. ⁣⁣⁣⁣

Wanneer besteed je de 20%?

Je kunt dit helemaal invullen zoals je zelf wilt. De een vindt het fijn om die 20% te verspreiden over de hele week, terwijl de ander het liever besteed in het weekend. Hierin is niks ‘goed’ of ‘fout’. Het enige wat ik hierop wil aanmerken is dat je wilt voorkomen dat het een cheatday wordt. Naarmate de jaren heb ik een beetje een hekel gekregen aan dat woord, want het slaat nergens op. Je hoeft niet te ‘cheaten’ op je voedingspatroon, ieder voedingsmiddel mag gegeten worden en niks is verboden. ⁣⁣Persoonlijk vind ik het fijn om rond het weekend iets meer te genieten, omdat ik dan vaak leuke dingen doe. Naar de bios, ergens lunchen of uit eten met mijn vriend of vriendinnen.

Geef jezelf toestemming

Het doel is altijd om je lijf te voeden met alles wat het nodig heeft. Voeding waar je energie van krijgt, waar je je goed door voelt en waarmee je alle benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt. En dat in combinatie met die producten die je super lekker vindt omdat je op z’n tijd ook moet genieten.⁣ Dit is onderdeel van het leven. Speciale momenten en dagen horen erbij. Balans hierin vinden voor jezelf is alles en dat begint met jezelf altijd alles toestaan. Als je van jezelf altijd alles mag, zul je merken dat je tijdens een vakantie of de feestdagen lang niet zo ‘los’ gaat of gaat bingen, zoals je eerder misschien deed. Je weet dat het altijd beschikbaar is en vanuit die relaxte mindset kan je meer loslaten en echt luisteren naar wat je lichaam werkelijk nodig heeft.⁣⁣

Het is niet steeds 80/20!

Belangrijk om te onthouden is dus dat je nooit iedere week exact volgens deze verhoudingen eet. Soms is het geen 20%, maar 50%. Dat hoort erbij. Soms heb je meer cravings (bijv. als je ongesteld moet worden). En dit kan ook de andere kant op, wanneer je even geen behoefte hebt aan overbewerkte voeding. Misschien merk je nu dat dit voor jou 90% – 10% is, omdat we richting het najaar gaan en we weer vatbaarder worden voor griep. Zo pas je het aan naar je behoefte, maar als je in de basis ongeveer dit principe aanhoudt ontstaat er een fijne balans. ⁣⁣⁣⁣

Blijf je het vinden van balans lastig vinden? Kijk dan even deze video:

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here