healthy lifestyle met een druk leven

Wil je afvallen of gezonder leven, maar heb je geen flauw idee hoe je jouw healthy lifestyle moet gaan combineren met een druk leven? Ik wel!

Het is maandag, je 40-urige werkweek gaat weer van start. Je hebt tientallen calls, afspraken en andere to-do’s op de planning staat. Ondertussen moet je ook voor de kinderen zorgen, wil je ergens ook nog een sociaal leven leiden en je hobby’s aandacht geven. Kortom: het is zo ontzettend druk, dat je eigenlijk niet goed weet hoe je in deze chaos ook nog je leefstijl moet gaan veranderen. Hoe begin je met gezonder worden zonder dat je daar je huidige leven voor moet opgeven?

Afvallen en een gezondere leefstijl ontwikkelen is iets wat je al een lange tijd wilt, maar het komt er eigenlijk nooit van. Je hebt geen flauw idee waar je moet beginnen, hoe je er tijd voor moet maken en wat je kunt doen om echt zichtbare resultaten te kunnen boeken.

Reality check: als iets belangrijk voor je is, maak je er tijd voor. Als jij zo graag wilt veranderen, maar jezelf keer op keer dezelfde smoesjes blijft vertellen als:

“Ik wil wel, maar ik heb echt geen tijd!”
“Ik houd het even vol, maar val snel terug want mijn schema is veel te hectisch!”
“Ik doe echt mijn best, maar door de drukte komt het er gewoon niet van!”

Dan heeft het gewoon geen hoge prioriteit. Je zegt dat je het wilt, maar het echt doen en in actie komen lukt niet, omdat je nog steeds andere dingen belangrijker vindt dan het veranderen van je leefstijl. Laten we dit eens in een andere context plaatsen:

Zijn je kinderen belangrijk voor je? Tuurlijk! Dus je geeft ze prioriteit.
Is je werk belangrijk voor je? Ja, want het is je bron van inkomsten dus je weet dat je iedere dag moet gaan om die inkomsten ook daadwerkelijk te krijgen.

Is je gezondheid belangrijk voor je?
Nou? Heel eerlijk?

Misschien denk je:
“Ach, het kan er opzich wel mee door, zolang ik nog geen klachten heb…”
“Ik heb wel overgewicht, maar zo erg is het nou ook weer niet!”

Allemaal smoesjes en excuses om het voor je uit te blijven schuiven.
Maar weet je wat het is met dit soort dromen en doelen?

Ze blijven knagen.
Ze blijven terugkomen.

Omdat je niet lekker in je vel zit.
Omdat je jezelf niet kan zijn.
En dat voelt niet goed.

Je weet dat je je beter kunt voelen als je echt gerichte stappen onderneemt en achter je doelen aangaat. Nu moet je er alleen nog een échte prioriteit van maken.

Onthoud dit: je lijf zorgt ervoor dat je voor je naasten kunt zorgen, dat je je bedrijf kunt opbouwen of naar werk kunt gaan. Dat je leuke dingen kunt doen met vrienden en dat je met je hobby’s aan de slag kunt. Je lijf maakt het allemaal mogelijk en je hebt er maar 1 van. Wanneer ga je er eens goed voor zorgen zodat je dit nog veel langer (in goede gezondheid) kunt doen? Het doet zoveel voor jou, wanneer ga je het behandelen met respect en doe je eens wat terug?

Want het feit is wel, dat wanneer jij beter voor jezelf gaat zorgen en gezonder gaat leven, dat dit uiteindelijk ook een positief effect zal hebben op alles wat je doet en waar je van houdt. Je hebt meer energie, voelt je fitter, bent minder vatbaar voor ziektes en ervaart zoveel meer fijne voordelen! Dit moet motivatie genoeg zijn om nu écht alles te geven en er honderd, als niet duizend procent voor te gaan.

Iedereen heeft 24 uur in een dag. Niemand is daar een uitzondering op. Het is aan jou hoe je die uren gaat indelen en waar je prioriteit aan geeft. Wacht niet tot je klachten krijgt. Wacht niet tot het te laat is. Begin vandaag nog!

Hoe combineer je jouw healthy lifestyle met een druk leven?

Gezonder eten is de eerste stap en met deze 5 tips kom je al een heel eind. Vergeet ook niet dat mijn blog vol staat met recepten, tips en andere weetjes waardoor je jouw nieuwe leefstijl echt een kickstart kunt geven. Daarbij heb ik op mijn Youtube kanaal heel wat ‘What I Eat In a Day’ vlogs voor meer food inspiratie.

Hierbij stel ik je ook weer de vraag: ‘hoe graag wil jij dit?’ Want als je er nu echt voor wilt gaan, dan doe je research, zoek je naar manieren om jouw nieuwe leefstijl plan te laten slagen en stop je met uitstellen.

Kijk naar je huidige voedingspatroon. Wat gaat momenteel al goed? Heel vaak zijn we geneigd om te kijken naar alles wat minder gaat en waarin we moeten verbeteren, maar vaak zijn er juist al heel veel dingen die gewoon goed gaan. Probeer dit in kaart te brengen. Grote kans dat je geen grote veranderingen hoeft door te voeren, maar dat je met die kleine veranderingen al een heel eind komt. ⁣⁣

Vul eens een weekje je calorieën in. Ik zeg niet dat calorieën tellen dé manier is, maar door een weekje alles (maar dan ook echt alles incl. bakvet, cappuccino’s en sauzen) in te vullen zie je heel snel waar voor jou onnodig veel calorieën in gaan zitten. Misschien is het zelfs zo dat je door daar wat in te schipperen, je ‘automatisch’ een tekort hebt opgebouwd en grotendeels hetzelfde kunt blijven eten! Er gaat meer schuil in al die smaakmakers en luxe drankjes dan je denkt!⁣⁣

Geef jezelf ook ruimte om te genieten. Dit is geen vrijbrief om iedere dag te snacken en te snaaien, maar als je jezelf af en toe ook wat lekkers gunt, houd je je leefstijl veel beter vol en vind je de juiste balans. Kwestie van slim kiezen.

Volume food. Hoe meer groente hoe beter. Het is niet alleen super goed voor je, maar het houdt je ook nog eens extra lang verzadigd. Hoe fijn is dat? Makkelijke manieren om meer groente te eten zijn o.a.: in shakes of smoothies, een stamppot maken, een groentesoep met leftovers of snacken met groente (paprika met een dip bijv.) Wees creatief! ⁣⁣

Maak gebruik van meal preppen om gedurende de week gezond te blijven eten. Op zondagavond kook je wat extra of maak je voor de komende dagen een aantal gezonde maaltijden. Hierdoor heb je altijd een stok achter de deur en een maaltijd gereed zonder dat je nog uren in de keuken hoeft te staan na een drukke werkdag.

Geen tijd om te sporten

‘Maar wat moet ik doen als ik écht geen tijd heb om te sporten?’

Mijn antwoord hierop is simpelweg: geef het prioriteit. Als je echt gezonder wilt worden en een betere leefstijl wilt creëren, maak je er tijd voor vrij. Net zoals je feestjes, events en andere dingen in je leven in je agenda zet, moet je dat ook doen voor je workouts. Maak op zondagavond een weekoverzicht en zet daarin exact wat je de komende week van plan bent en wanneer je welke workouts wilt gaan doen. Je hoeft er niet speciaal voor naar de sportschool, want thuis kun je ook keihard knallen.

Iedere dag minstens 30 minuten actief bewegen kan al een enorm verschil maken. Als je een kantoorbaan hebt en de hele dag achter je scherm zit, kies er dan voor om tijdens je lunch naar buiten te gaan en te wandelen. Ondertussen kan je eten of ergens rustig op een bankje zitten en daar van je lunch genieten. Wanneer je weer achter je computer zit heb je veel meer nieuwe energie en kan je weer fris beginnen. Pak vaker de fiets en de trap om jouw dagelijkse beweging (en verbranding) omhoog te krijgen.

Dus als jij deze nieuwe leefstijl wilt combineren met een druk leven zul je nieuwe prioriteiten voor jezelf moeten stellen. Er is geen magic pill of super tip die jou binnen no-time een droomlichaam gaat geven. De enige optie die je hebt is keihard je best doen. Weten wat je wilt en er vol voor gaan. Iedere dag doen wat je kunt, ook al is het slechts iets kleins. En veranderen gaat niet van de ene op de andere dag. Het kost tijd, moeite en energie, maar uiteindelijk krijg je er enorm veel moois voor terug.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here