Hoe ik 30 kilo ben afgevallen – Mijn verhaal


Afvallen kan een hele uitdaging zijn, maar het is zeker niet onmogelijk om jouw droom lichaam te realiseren. Vandaag vertel ik je mijn verhaal en hoe ik 30 kilo ben afgevallen op eigen kracht, zonder ingewikkelde programma’s, diëten of methoden. Hopelijk kan ik jou hiermee inspireren en activeren om ook gezonder te gaan leven en je leefstijl aan te passen.

Video: Hoe ik 30 kilo ben afgevallen

Hoe graag wil je dit?

Dat is echt een hele belangrijke -en ook een bepalende vraag- voor de omschakeling naar een gezondere leefstijl. Als je iets heel graag wilt, dan lukt het je ook en kost het echt niet zoveel moeite als je zelf denkt! Lees hier mijn verhaal.

Poging na poging…

Dag na dag, week na week, maand na maand. Ik probeerde het steeds opnieuw. Waarom lukt het nou niet. Waarom gaan die kilo’s er niet af?! Ik bedacht veelte vaak smoesjes voor mezelf; ik kan niet afvallen en stoppen met roken tegelijk. Ik hoef heus niet alles aan de kant te zetten, ik kan best wat chocolade eten (wat vervolgens een hele reep werd!) etc. Iedereen kent het wel. Ik ga je nu ook niet vertellen dat het makkelijk is. Maar als je in jezelf gelooft en iets onwijs graag wilt, dan lukt het je. Punt.

Hoe begon het afvallen bij mij?

Eind 2013 was ik er helemaal klaar mee. Ik durfde geen stap meer op de weegschaal te zetten en elk kledingstuk voelde ongemakkelijk. Zodra ik plaats wou nemen op de bank of een stoel, trok ik snel mijn shirt naar voren zodat mijn buik minder op zou vallen. Daarnaast dronk ik elk weekend wel een (heerlijke!) whisky en deed ik maar twee dagen met een pakje sigaretten van 28 stuks. Ik voelde me ongelukkig en was vastbesloten dat hier een einde aan moest komen.

Alles de deur uit!

Ik begon met een grote schoonmaak. Ik wou dat alles wat me ook maar een beetje in de verleiding zou kunnen brengen uit mijn huis verwijderen. Nutella, sapjes, snacks, chips, Johnnie Walker, hagelslag; alles in een zak en weggegeven. Dit was een hele belangrijke stap. Want wat je niet in huis hebt, kan je ook niet consumeren! Ook mijn sigaretten moesten er aan geloven. Nog een laatste sigaret, uitdrukken en niet meer aankomen. Ik had destijds nog een heel pakje, maar dit maakte mij niks uit! Veel mensen denken dan, ah weetje, ik rook gewoon dit pakje nog op en dan is ’t klaar! Niet doen. Druk uit, die peuk en wel direct!

Groene smoothies

Het was tijd om te investeren. Ik ging naar de winkel en kocht een goede blender waar ik verse sapjes mee kon maken. Ik las erover op internet en het leek me gewoon goed om te doen, om mijn lichaam als het ware een beetje te ‘ontgiften’ van al het ongezonde. Ik at amper fruit omdat ik dit niet lekker vind om ‘gewoon zo’ te eten, en aan mijn dagelijkse dosis groente kwam ik ook nauwelijks dus dit was een grote stap in de goede richting! Mijn eerste smoothie was gewoon niet lekker. Bah! Spinazie, banaan, kiwi en appel. Dat was erg wennen. Maar ondanks dat ik het echt niet lekker vond, ging ik er toch mee door. Ik had meestal ’s ochtends vrij waardoor ik in de vroege morgen lekker kon experimenteren met verschillende soorten groenten en fruit. Uiteindelijk gooide ik ze achterover alsof het niks was!

Rustig veranderen

Zo begon ik steeds meer gezonde dingen stapje voor stapje in mijn nieuwe leefstijl te verwerken. Ik besloot om het rustig aan te doen en niet te radicaal om te gaan met alles. Er werden wel veel producten uit mijn leven verwijderd, maar hiervoor in de plaats kwamen stukje bij beetje nieuwe opties. Ik denk ook echt dat het heel belangrijk is om alles geleidelijk aan te passen en vervangers te zoeken voor hetgeen wat je dagelijks of vaak eet.

Calorieën tellen?

Calorieën tellen deed ik nog niet en at volgens mij niet eens heel veel minder, ik at alleen heel veel beter. Ik verruilde mijn snoep, koek en chocolade voor havermout, kwark en rijst met kip. Één keer per week mocht ik een cheatmeal, maar dat bestond dan uit een rijstgerecht of iets anders waardoor ik me wel gezond en fit bleef voelen. Mijn doel was om 10 kilo af te vallen voor de zomer (2014). In januari viel ik 2,5 kilo af en dat verloor ik bijna iedere maand tot april / mei. Toen stond ik op de weegschaal en realiseerde me dat er al 10 kilo af was!

Met dit resultaat was ik ontzettend blij en ik dacht: als ik dit kan, wat kan ik dan nog meer?! Ik ging me steeds meer verdiepen in fitness en krachttraining en aan het eind van dat jaar was ik om: krachttraining en bodybuilding dat is echt iets voor mij! Ik bedacht een nieuwe doelstelling en dat was om voor de zomer van 2015 een sixpack te hebben, ik ging er voor de volle 100% voor en het lukte me. Het is nu echt een leefstijl geworden en ik blijf momenteel bezig met het continu verbeteren van mijn lichaam en stel hiervoor steeds nieuwe doelen. Heerlijk vind ik het!

Afvallen – Januari 2014 – Startgewicht 90 KG

– Alles, maar dan ook álles wat ongezond is ging de deur uit.
– Ik kocht een blender voor groene smoothies om mijn lichaam te ‘ontgiften’
– Ik stopte met roken en drinken
– Ik zocht naar vervangende producten
– Ik hield geen My Fitness Pal bij. Ik deed alles op de ‘gok’ en hoe ik dacht dat het goed zou zijn voor mijn lichaam. Dit afwegen en invullen kwam later pas, toen ik al wat kilo’s kwijt was en me meer ging richten op krachttraining.

Na de eerste maand viel ik ongeveer 2-4 kilo af. Het is mogelijk. Ik kan dit.
Mijn doel was om voor de zomer 10 kilo kwijt te zijn. Maar deze waren er na ongeveer 3,5 maand al af.

Afvallen – Hoeveel calorieën at ik?

Ik hield het toen nog niet echt bij, zoals ik al zei, maar ik gok dat dit rond de 1500-1600 zat. Please ga dit niet letterlijk ook doen, dit is toen gebaseerd op mijn lichaamsgewicht, body fat en lengte en de doelen die ik toen had.

– Stoppen met roken was een succes. Ik was zo druk met trainen en voeding, dat ik er niet eens aan dacht. Nu ben ik bijna 4 jaar gestopt en ben nog steeds ontzettend blij dat ik dat niet meer doe!

– Alcohol is ook volledig uit mijn leven. Ik drink bijna nooit. In 2017 heb ik één dag 1 wijntje gedronken. Het is niet iets waarvan ik zeg: ah lekker, daar heb ik zo’n zin in. Nee, dat zit bij mij alleen in voeding. Waarom zou ik het dan nemen als ik er toch niet van geniet?

Halverwege 2014

– Ik begon met eiwitshakes. Eerst vond ik het echt niet lekker. Ik dacht wat is dit voor spul. Waarom nemen mensen dit. Maar op gegeven moment ontdekte ik andere varianten en andere merken en toen viel ik ‘in love’ haha. Het was voor mij een kwestie om de juiste smaak en consistentie te ontdekken.

– Ik at veel havermout. Vooral als ontbijt. Lekker met pindakaas en rozijntjes. Heerlijk vond ik dat. Daar kon ik echt naar uitkijken. het was erg voedzaam en gaf me echt een boost om de dag goed te beginnen.

– Ik werd vaste klant bij Body & Fit. Ik probeerde steeds van alles en probeerde te ontdekken wat voor mij werkt, en wat niet. Mijn keukenkastje stond vol met allerlei supplementen die ik toen heb uitgeprobeerd. Van groene thee capsules tot CLA, alles is wel eens getest.

> Mijn favoriete supplementen op dit moment vind je hier!

meal prep

– Ik begon met meal preppen. Bij mijn eerste preps hield ik het heel simpel en standaard. Ik woog geen rijst af, ik deed er gewoon wat kip bij en wat groenten. Niks is afgewogen. Ik hield gewoon ‘normale’ porties aan en waarvan ik dacht: ‘dit is voldoende hier kan mijn lichaam wat mee.’

Ik moest het afvallen voor mezelf leuk houden. Continu ging ik op zoek naar nieuwe manieren om te blijven variëren met eten. Dit is denk ik echt een van de belangrijkste dingen. Verras jezelf en doe dingen die je nog nooit hebt gedaan. Dan treed je uit je comfort zone. Ik maakte bijvoorbeeld zelf tomatensoep met een broodje hummus en at dit dan voor lunch. Het was echt niet ieder dag kip met boontjes en wat rijst!

Ook had ik van die kleine plastic bakjes. Dit waren mijn ‘tussendoor / snack’ bakjes. Wat ik dan tussen de hoofdmaaltijden door mocht eten van mezelf, stopte ik hierin en nam ik mee. Ik vulde het bakje vaak met pure chocolade, amandelen, pistache nootjes en wat rozijntjes en een evergreen. Vanalles wat dus!

En verder…

Rond de zomer van 2014 was ik al meer dan 10 kilo kwijt. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij begon ik toen ook steeds meer gebruik te maken van My Fitness Pal. Ik ging ook steeds meer krachttraining doen, maar daar was ik in het begin al mee gestart.

Mijn weken zagen er ongeveer zo uit:

Ma: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Di: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Woe: Rustdag
Do: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Vrij: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Za: Rustdag
Zo: Trainen – 1 uur kracht

Cardio was echt bijna iedere trainingsdag wel aan de orde. Ik weet natuurlijk niet precies of het in deze volgorde was, maar ik denk dat ik echt wel aan minimaal 4x per week cardio kwam. Moet ook wel als je veel wilt afvallen. Het helpt enorm! Ik geef de voorkeur aan HIIT training omdat dit zeer effectief is.

afvallen

-30 kilo! Yes!

Rond dit tijdstip zat ik net in mijn Clean ‘Bulk’. Ook dit was een experiment. Ik at niet heel veel meer dan ‘onderhoud’ (2200) maar dat werkte perfect. Zelfs toen ik zoveel at, werd ik ook wat droger en dat was heel gaaf om te zien. Het was allemaal heel goed in balans en ik kon echt mooie spiermassa opbouwen (newbie gains haha).

Deze clean bulk heb ik aangehouden tot eind van 2014. Toen ging ik van de bulkfase over naar het langzaam afbouwen van de calorieën, om toch zoveel mogelijk spiermassa te behouden. Daar begon mijn allereerste ‘cut’ fase. In de zomer van 2015 kreeg ik voor het eerst mijn buikspieren te zien en daar was ik super trots op. Dat was eigenlijk de kers op de taart en daarmee voltooide ik ook mijn transformatie. Er was officieel 30 kilo af!

Jij kan dit ook

Ik wil verder geen uitgebreide verhalen gaan schrijven, maar ik wil het volgende nog wel even kwijt: Ik wil jullie inspireren, motiveren en laten zien dat jij het ook kan. Jij kan bereiken wat je wilt. Laat niemand je anders vertellen. Je wilt niet weten hoe vaak ik heb geprobeerd om af te vallen. Maar het lukte NOOIT. Tot ik er moe van was. Ik was er klaar mee. Het kon niet meer zo. Je moet gewoon de ‘knop’ in je hoofd omzetten. En dit heb je vast allemaal eerder gehoord, maar als je zelf echt achter je keuze staat om gezonder te gaan leven, dan gaat het je ook lukken. Ik heb ook wel eens gehoord: ‘Hoe vind je die knop?’ Ehm: door iets heel, heel, heel erg graag te willen! Ben je echt klaar met je lijf? Of zou het fijn zijn als er een paar kilo’s af zijn? Vraag jezelf dat eens af!

Afvallen gaat om jezelf. Je ontwikkeling. Jezelf iets laten zien én bewijzen. Doorzettingsvermogen, innerlijke kracht en overwinning op jezelf. Daarom zeg ik ook: doe dit voor jezelf omdat dit jouw leven beter maakt, en omdat dit jouw -uiteindelijk- een gelukkiger en gezonder persoon zal maken.

afvallen