sporten volhouden

Moeite met het sporten volhouden? Tja, de zomer komt er weer aan en dat is voor velen weer een reden om hun leefstijl om te gooien of om nét wat beter je best te doen. Je wilt goed voorbereid beginnen dus je hebt een nieuwe sportoutfit aangeschaft en je direct ingeschreven bij de sportschool. Maar hoe blijf je zo gemotiveerd en hoe houd je het vol?

Of je nou vandaag, morgen of aan het begin van het nieuwe jaar begint met het creëren van een fitte leefstijl, maakt allemaal niet uit, je hebt besloten om er helemaal voor te gaan. Je bent enthousiast en gemotiveerd, maar er zal ongetwijfeld een periode komen dat je er niet zo veel zin meer in hebt. Afvallen en het creëren van een gezonde leefstijl gaat nou eenmaal niet in een rechte, stijgende lijn. Om je daarbij te helpen heb ik 5 waardevolle tips die je gaan ondersteunen om het sporten wél vol te houden. Geen smoesjes meer, je gaat keihard knallen!

Tip 1. Stel concrete doelen

Wanneer je een vast doel voor jezelf stelt die je graag wilt behalen in een bepaalde tijd, heb je iets om naar toe te werken. Maak de doelstelling niet te lastig en ook niet te groot want dat demotiveert alleen maar. Wanneer jij vindt dat je de doelstelling hebt behaald, bedenk dan wat je als volgend doel wilt stellen. Zo blijf je jezelf ontwikkelen en uitdagen en is de kans op teleurstellingen heel klein! Ook kan je jezelf belonen door bijvoorbeeld een nieuwe sportlegging aan te schaffen wanneer je een doelstelling hebt behaald. Of geniet lekker van een etentje in je favoriete restaurant. Zo houd je alles ook in balans.

Tip 2. Team up!

Wanneer je iemand kunt vinden die ook graag wilt gaan trainen, kan je er voor kiezen om samen met deze persoon naar de sportschool te gaan. Zorg echter wél dat deze persoon dezelfde doelstellingen heeft als jij, anders kan het averechts werken. Als je vriendin niet wilt afvallen en eigenlijk geen concreet doel heeft en jij wel, hoeft zij natuurlijk minder hard te knokken en kan het ook zo zijn dat ze eerder klaar is met haar workout. Misschien heb jij dan nog wel heel wat dingen in je trainingsschema staan, waar je dan niet aan toe kunt komen. Het is in zo’n geval denk ik een kwestie van goede afspraken maken en vraag je vriend of vriendin om je te steunen en leg uit waarom dit zo belangrijk voor je is. Wel de ultieme fit friend gevonden met dezelfde doelstelling? Samen staan jullie sterk! Je kunt samen trainen, progressie bijhouden en elkaar steunen als het even niet mee zit. Op die manier hebben jullie beiden een stok achter de deur om ten alle tijden door te gaan!

Tip 3. Supplementen

Soms ben je moe en heb je geen zin om te gaan trainen. Je hebt geen puf want je hebt er net een lange werkdag op zitten. Maar dat is echt een onwijs slap excuus om niet te gaan trainen. Als je minder eet om af te vallen en daarbij ook nog eens vaker aan het trainen bent, kan dit er voor zorgen dat je sneller moe bent. Dit wist je van te voren en het zou ook niet makkelijk worden. Dit is je uitdaging. Workouts skippen omdat je moe bent is geen goed idee. Je zou er over kunnen denken om je voeding eventueel aan te vullen met supplementen om de dag toch goed door te komen. Denk aan een cafeïne pil of een pre-workout. Persoonlijk skip ik bijna nooit trainings dagen. Ik ga gewoon. Of ik nou moe ben of niet. Ik neem in zulke gevallen een pre-workout. Een pre-workout supplement bevat vaak veel cafeïne waardoor je een enorme energie boost zult krijgen, daarbij kan het je ook helpen om beter te focussen. Na de training voed je je spieren met een goede proteïne shake en als aanvulling op je voeding neem je multivitamines en wat omega’s. Verder zijn fatburners e.d. een beetje overbodig, maar mocht het voor jou wel werken, moet je het natuurlijk gewoon nemen! Ik gebruik ze zelf vrijwel nooit omdat ik er meer nadelen door ervaar dan voordelen.

Tip 4. Afwisseling in je trainingsschema

Zorg voor genoeg afwisseling in je trainingsschema. Zo blijft het leuk. Je kan op gegeven moment geen zin meer krijgen om te trainen als je steeds het zelfde schema volgt. Ik geef het toe. Niet elke spiergroep is leuk om te trainen, daarom zorg ik ervoor dat ik niet elke week op dezelfde dag, hetzelfde train. Wees ook creatief en ga het internet op en zoek variaties op de oefeningen die je normaal gesproken doet. Challenge yourself, probeer nieuwe dingen! Dan houd je het langer vol en blijft het leuk om naar de sportschool te gaan. En vergeet niet dat je niet per se naar de sportschool hoeft! Je kunt ook andere varianten van sport beoefenen (wat je zelf leuk vind). De gym is niet de enige manier om af te vallen of fitter te worden. Want als je iets doet wat je leuk vind houd je het langer vol en zullen de resultaten blijvend zijn.

Tip 5. Preppen en voorbereiden

Preppen en voorbereiden is natuurlijk niet alleen voor voeding. Je kunt het in alles toepassen. Als je een druk leven hebt kan het natuurlijk wel eens zo zijn dat er zich allemaal onverwachte situaties voordoen. Dit is echter geen reden om je training over te slaan. Wees slim en voorbereid: neem iedere ochtend alles met je mee! Dus sportkleding, schoenen, een handdoekje en je bent er altijd klaar voor. Dit doe ik ook en werkt perfect. Zorg er daarbij ook voor dat je altijd genoeg gezonde snacks hebt zodat je niet voor verassingen komt te staan. Een excuus als ‘ik kan niet trainen op een lege maag’ gaan dus de prullenbak in!

Opgeven is geen optie. Als je je doelen wilt behalen zul je toch echt moeten bewegen. Natuurlijk is het niet verplicht om altijd maar naar de sportschool te gaan. Zolang je in beweging bent en echt goed je best doet, zal het je lukken. Zoek die vriendin die ook graag wil afvallen en sport samen. Met de juiste voorbereiding en een goede planning houd jij het sporten wél vol. Ik hoop dat deze tips je zullen helpen om de zomer van 2017 fit en knallend te beginnen, zet ‘m op!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here