stoppen met sporten

Stoppen met sporten? Wat gebeurt er dan eigenlijk met je lichaam? Ik heb het onderzocht en de resultaten zijn best wel schokkend!

Om te weten wat er gaat gebeuren als je zal stoppen met sporten, is het natuurlijk van belang om te weten welke voordelen er aan sporten zitten, wanneer je bijvoorbeeld een paar keer per week traint. Zo kunnen we het contrast goed zien, als we kijken naar wat er zal gebeuren als je stopt met sporten.

Wat zijn de voordelen van sporten?

1. Sporten zorgt voor minder stress
Als je aan het sporten bent, maakt je lichaam verschillende stoffen aan. Onder andere de stoffen endorfine en serotonine. Misschien zeggen deze je in eerste instantie niks, maar kort uitgelegd zijn dit hormonen die zorgen voor een gelukkig gevoel. Daarbij heeft endorfine ook een kalmerend én pijnstillend effect. Hierdoor zul je minder stress ervaren en gelukkiger zijn als je hebt gesport.

2. Goed voor je hersenen
Als je vaak intensief sport, kan dit een positieve uitwerking hebben op je bloedsomloop. Doordat dit beter is en goed functioneert, kan er meer zuurstof naar je hersenen getransporteerd worden. Dit is goed voor je hersenen en je geheugen. Het is dus slim om een paar keer per week naar de sportschool te gaan ;-)!

3. Positief voor je spijsvertering
Wanneer je last hebt van je darmen (obstipatie of een opgeblazen gevoel) kan het niet comfortabel voelen om te gaan sporten. Toch kan dit jouw darmklachten wel helpen, omdat sport een positief effect heeft op je spijsvertering.

4. Sterke botten
Als je nog jong bent merk je hier amper wat van, maar wist je dat je botdichtheid afneemt naarmate je ouder wordt? Vooral na je dertigste. Botdichtheid gaat over hoe broos je botten zijn. Maar als je dus actief blijft bewegen en sporten, helpt het om je botten sterk te houden omdat ze belast moeten worden om sterk te worden én te blijven.

5. Meer energie
Je hart en longen worden tijdens een intensieve workout flink aan het werk gezet. Hierdoor verbetert niet alleen je conditie en je lijf, maar ook je bloedcirculatie. Hierdoor zal je je energieker voelen.

6. Een goed en gezond hart
Tuurlijk, deze mag niet vergeten worden. Bewegen heeft een positief effect op verschillende hartaandoeningen. Het voorkomt dat je een hoge bloeddruk krijgt en dat je aders verstopt raken.

Nu je bekend bent met al deze fijne voordelen, wil je natuurlijk weten wat er met je lichaam gaat gebeuren als je stopt met trainen:

Dit gebeurt er met je lichaam

Natuurlijk proberen we allemaal een paar keer per week onze workout te doen zodat we fit blijven, maar soms komen er drukke periodes of belangrijkere zaken aan bod, waar je even al je aandacht op moet vestigen. Sporten komt op een laag pitje of je schrapt het vrijwel helemaal uit je dagelijkse ritme. Als je maar een aantal dagen niet sport, kan dit helemaal geen kwaad. Je lichaam gaat je spieren herstellen en alle eventuele spierpijn verdwijnt.

Als je daar bovenop nog eens twee weken niet gaat sporten, verminderen je hart- en longfuncties, je voelt je vaker moe en je metabolisme wordt vertraagd. Kun je nagaan hoe belangrijk het is om goed actief te blijven. Na een maand ondergaat je lichaam al zó veel veranderingen. Ik zou het me echt niet kunnen voorstellen om een hele maand niet in de sportschool te komen. Ik doe me naam dan ook behoorlijk eer aan: Fit Addict, want ik ben gewoon een beetje verslaafd. Ik vind het heerlijk om te trainen, maar daarnaast hecht ik ook veel waarde aan mijn rust.

Stoppen met sporten – Na een paar dagen, weken en maanden

Binnen 2-3 dagen
Na drie dagen zal je al iets minder kracht ervaren. Je spieren breken iets af en je lichaam kan minder snel vet verliezen, waardoor het meer gaat opslaan in je lichaam. Gelukkig gaat het niet zó snel dat je gelijk ‘terug bij af’ bent, want dit proces duurt langer dan twee maanden.

Binnen 10 dagen
Volgens een onderzoek kan je lichaam al veranderen in 10 dagen. Wanneer je een soort ‘pauze’ of een rustweek inlast van ongeveer 10 dagen, zorgt dit al gauw voor veranderingen in je hersenen. Dit komt door de bloedtoevoer naar je brein, want deze vermindert. Als we echt in detail treden is het meest beïnvloedde hersengebied de ‘hippocampus.’ Deze is verantwoordelijk voor het leren en absorberen van informatie en de werking van ons geheugen. Bij mensen die Alzheimer hebben, is dit ook een van de eerste gebieden in de hersenen die krimpen. Tijdens dit onderzoek zijn met behulp van MRI-scans de bloedtoevoer naar de hersenen onderzocht. Zij deden dit bij sportieve, fitte mensen tussen de 50 en 80 jaar oud. De meting vond vóór en na de ’10 dagen stop’ plaats en daaruit konden ze al grote verschillen opmaken.

Binnen 2 weken
Na twee weken zal je wat veranderingen gaan merken in je conditie. Deze gaat natuurlijk achteruit als je stopt met sporten, maar dit verschilt per persoon hoe snel dit proces gaat. Je uithoudingsvermogen zal hoe dan ook achteruit gaan en dat is natuurlijk niets nieuws. En dat het super snel kan gaan, dat weten we ook wel, maar dit is nog even de bevestiging: je conditie gaat na 12 dagen niet sporten vreselijk hard achteruit. Wetenschappers hebben dit onderzocht en het zal hierbij gaan om een conditie verlies van ongeveer 50%! Dat is echt onwijs veel en een groot percentage. Je lichaam is minder goed in het opnemen van zuurstof en heeft moeite om deze naar de spiercellen te transporteren.

Want wanneer je je conditie goed op peil wilt houden, is het aan te raden om op z’n minst één keer per week intensief hard te lopen, of een workout te doen waarbij kracht en uithoudingsvermogen gecombineerd worden. Denk aan crossfit, uptempo supersetjes, of een intensieve legday met weinig rust tussen de sets. Merk je geen verschil je in je uithoudingsvermogen (ja dat kan ook, ieder lichaam is anders) zal je alsnog een verhoging zien in je bloeddruk en je bloedsuikerspiegel. Mensen met diabetes of met een hoge bloeddruk moeten hiermee oppassen omdat dit schadelijk kan zijn.

Stel je zou 3 tot 5 weken niet trainen, dan zou je niet heel veel verschil in kracht merken. Toch kan het wel zo zijn dat de specifieke spieren die bij jouw sport erg intensief gebruikt worden wél sneller verslappen. Dit gebeurt al binnen deze twee weken.

Binnen 5-8 weken
Ja nu wordt het echt minder leuk, want nu gaat je vet toenemen. Na onderzoek is gebleken dat na 5 rustweken je bijna 12% meer lichaamsvet kunt krijgen dan wat je eerst had. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van wat voor sport je doet en hoe intensief je dit hebt gedaan voordat je gestopt bent, maar dit schokkende percentage is niet niks! Je omvang zal groter worden en daarbij zal ook je gewicht toenemen. Binnen 8 weken zul je dus echt veel lichamelijke veranderingen zien, en dat is natuurlijk niet wat je wilt (tenzij je echt niet anders kan). En vergeet je spiermassa niet, dat zal in de loop van de weken ook alleen maar minder worden.

Tot slot heeft je leeftijd er ook mee te maken. Hoe ouder je bent, hoe sneller krachtverlies plaatsvindt. En vergeet vooral niet dat de reden waarom je rust neemt ook een hele belangrijke rol speelt. Stel je wordt ziek, dan vergt dit onwijs veel van je lichaam en kan het allemaal nog veel sneller gaan.

Er blijft een verschil tussen een rustweek of een aantal rust weken nemen om te herstellen en wanneer je besluit om voor altijd te stoppen met sporten. Wanneer je iedere dag genoeg probeert te bewegen (op z’n minst 30 minuten) kan dit gewoon heel veel voordelen met zich mee brengen. En je moet het sporten natuurlijk ook een beetje leuk maken voor jezelf. Als je in het dagelijks leven lekker actief blijft door te wandelen en te fietsen draagt dit ook al bij aan een goede gezondheid.

3 REACTIES

  1. Ja, vanwege rugklachten heb ik anderhalf jaar niet kunnen sporten! Heel confronterend ook om bovenstaande feitjes ff te lezen. Veel dingen merk je wel, maar toch… Frustrerend, zeker omdat de motivatie wel heel hoog is! Zit nu in een revalidatietraject waarbij ik maandag voor het eerst weer op de loopband & crosstrainer heb kunnen trainen: wat deed me dit goed!!! Donderdag neem ik de rugband mee waarnaar ik je laatst vroeg, ben benieuwd hoe ik dit ga ervaren! ??

  2. Wow, ik schrik hier best wel van ! Het is al jaren geleden dat ik voor het laatst naar de sportschool ben geweest, maar merk het wel aan alles. Nu werk ik 1x in de week als postbezorger is (wat wel een work-out is, maar niet genoeg) maar ik ben weer van plan me in te schrijven bij de sportschool.

  3. Heel herkenbaar! Doe zelf ook 4 keer per week krachttraining en door een boel schoolstress vorig jaar en dat ik tegelijkertijd op mezelf ben gaan wonen en van baan gewisseld heb is sport er helemaal bij in geschoten. Ik heb echt ruim 3/4 maanden niet gesport en het kon me niet eens interesseren, omdat ik toen wel belangrijkere dingen had om me druk over te maken. Wel heb ik op m’n eten gelet, op alcohol na. Na een maand of 4 ging ik weer een zomerjurkje passen en omg, het stond stukken minder mooi! Veel spiermassa verloren, ook door een boel alcohol tussendoor, en wat vetjes aangekomen; tijd om weer keihard te sporten! Toen ik weer begon met sporten ben ik ook meteen weer 4x per week gegaan, ik had weer genoeg motivatie en rust in m’n hoofd! Ik ben nu alweer 4 maanden bezig en nog steeds is niet alle spiermassa terug voor m’n gevoel, wel merk ik dat ik evenveel kracht heb als eerst, het gewicht dat ik gebruikte bij bepaalde oefeningen is minimaal hetzelfde of juist meer. Heb er in elk geval van geleerd dat ik niet nog een keer zo lang niet meer moet sporten hahahaha :P!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here