rustweek

Een rustweek nemen. Voor vele fanatieke sporters en atleten klinkt dit als een ware verschrikking. Een hele week geen training. Maar toch is het ontzettend belangrijk om dit wel om de zoveel tijd eens te doen en in dit artikel ga ik je uitleggen waarom!

Waarom een rustweek zo belangrijk is!

Rust is ontzettend belangrijk, zeker wanneer je heel intensief traint. Na ongeveer 8 tot 10 weken is je lichaam toe aan rust. Je zou dan even een week rust moeten nemen en niet moeten trainen. Als je krachttraining en fitness leuk vindt kan dit best een grote stap zijn, maar vergis je niet in het effect van zo’n rustweek. Want ook dit is een onderdeel van het proces. Tuurlijk, door krachttraining zullen je spieren groeien, maar op het moment dat je aan het trainen bent, groei je niet. Dit gebeurd allemaal in je rust periode. Je lichaam probeert je spiermassa zo goed mogelijk te herstellen. Daarom is het van belang dat je goed eet, veel slaapt en dus je rust pakt!

Je lichaam heeft dus om de 8 tot 10 weken een momentje voor zichzelf nodig. Even een tijdje niks. Geen gewichten (liefst ook geen cardio), niet hardlopen of intensief fietsen, maar gewoon lekker chillen. Je kunt wel wat lichte oefeningen doen zoals stretchen, foam rollen of wandelen, maar maak er geen workout van. Als je 4-6 dagen in de sportschool te vinden bent kan je nooit optimaal je rust pakken en herstellen. En dan hoor ik je denken: “Ik kan toch ook gewoon een rustdag pakken?” Nee, want dit is anders. Een rustdag is in principe goed, maar te kort op de lange termijn. Pak dus die rustweek om de zoveel tijd.

Hoe weet ik of ik een rustweek nodig heb?

Je kunt het eigenlijk wel aan je humeur en energie-niveau merken. Maar er zijn ook heel wat andere punten waar je op moet letten om te bepalen of je een rustweek nodig hebt. Stel jezelf de volgende vragen:
– Ben je prikkelbaar en sneller chagrijnig?
– Voelen je spieren slap en heb je pijn aan je botten en/of gewrichten?
– Is je immuunsysteem verslechterd en ben je vatbaar voor ziektes?
– Train je heel hard maar zie je amper vooruitgang?

Dan is het tijd voor heel wat rust! Dit zijn namelijk ook allemaal factoren die erop kunnen wijzen dat je (bijna) overtraind bent. En dat wil geen enkele sporter. Als je toch besluit om door te gaan, kan het voorkomen dat je blessures oploopt en écht overtraind raakt. Hierdoor is het mogelijk dat je lange tijd niks kan doen en dat zal je progressie alleen maar meer in de weg staan. Let daarom goed op de signalen die je lichaam afgeeft en onderneem op tijd actie om nare gevolgen te voorkomen.

Waarom is een rustweek zo belangrijk?

Om er simpelweg voor te zorgen dat je hele lichaam even uitgebreid de tijd krijgt om 100% en optimaal te herstellen van al je intensieve workouts en krachttraining sessies. En wees gerust: je verliest geen spiermassa. Dat kan ik je verzekeren. Zoals ik eerder al schreef is rust juist nét dat belangrijke element om je spieren te doen groeien, dus maak je daar niet druk om. Luister dus goed naar je lichaam en geef het de rust die het verdient wanneer je voelt dat het nodig is. En natuurlijk krijg je er een dikke lading motivatie bij, voor wanneer je wél weer gaat trainen. Je hebt in je rust week zo die drang om toch te gaan, maar je ‘mag’ niet. Dit zal zich ophopen en wanneer je dan weer mag trainen, ga je super hard en kan het niet anders dan dat je een top workout zult hebben.

Neem jij wel eens een rust week, ik ben erg benieuwd!?

DELEN

1 REACTIE

  1. Oh, dat lijkt me zo moeilijk, momenteel zit ik thuis door mentale problemen en sporten is echt mijn ding geworden ik doe elke dag wel iets van beweging en vind het heerlijk.
    Maar omdat ik zoveel sport zal ik ook nog eens een rustweek moeten pakken maar voor mijn gevoel doe ik dan echt helemaal niets.. dus mentaal is het voor mij nog moeilijker.
    Maar ik hou het in de gaten.. als ik zie dat ik niet veel progressie maak ga ik het eens proberen.. alles moet te leren zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here