voedingsfeiten

Tijd voor wat voedingsfeiten, want dit herken je vast wel: je moeder die vroeger tegen je zei: ‘Melk voor elk.’ Of te horen krijgen dat je niet te veel vet moet eten omdat dat ongezond is. Wat is hier eigenlijk van waar en welke uitspraken zijn niets meer dan fabeltjes?

1. ‘Niet te veel vet eten, dat is ongezond’

Ik hoor het mijn moeder nog zo zeggen: ‘Pas op met die nootjes Lou, want al dat vet! Dat is hartstikke ongezond!’ Tuurlijk, een handje nootjes is beter dan gelijk een hele zak wegwerken, maar of het vet in die noten ongezond is? Jarenlang was vet een enorme boosdoener en werd het ook op die manier aangewezen. Maar in 2018 weten we natuurlijk wel beter dan dat. Onverzadigd vloeibaar vet (plantaardig en alles wat uit de zee komt) is gewoon hartstikke goed voor je. Het geeft energie, helpt bij veel processen in het lichaam en is goed voor een gezond cholesterolgehalte. Tuurlijk zijn er ook een paar vetzuren uit verzadigd vet wat minder goed voor je is, maar wat vroeger werd beweerd kunnen we met een korreltje zout nemen.

2. ‘Verse groenten zijn beter dan uit pot, blik of diepvries’

Nope. Weinig verschil. Groenten uit conserven als potjes, blikken en voorgesneden producten uit de diepvries zijn bijna altijd nét zo gezond als wanneer je het vers zou kopen. Waarom? Omdat het na een snelle oogst, heel snel wordt bewerkt en verpakt waardoor alle vitamines behouden blijven. Het enige waar je voor op moet letten is eventuele toegevoegde suikers of zout maar daarvoor kan je het etiket lezen.

3. Omega-3-vetzuren en veel vette vis maakt slim

Ik kreeg vroeger van mijn moeder altijd van die omega-3 pillen. Op tv was daar altijd zo’n reclame over en dan zag je dat kinderen lekker aan het lezen waren en daarmee wilden ze dus eigenlijk zeggen dat het goed is voor de ontwikkeling en de hersenen. Maar is dit eigenlijk wel waar? Nou, laten we één ding voorop stellen: je kan jezelf niet slim eten. Maar wat er wel gebeurd is dat je je hersenen in betere conditie houdt, waardoor ze goed blijven functioneren.

4. Light producten zijn beter voor je

Light was een tijd echt helemaal hip en happening. Light frisdranken, light snacks, er kwam van alles op de markt om betere keuzes te kunnen maken. Meestal is dit ook het geval en is het ook écht beter. Sommige producten bevatten wel 30% minder vetten of suikers. Maar de valkuil hierbij is, is dat het ene wordt vervangen door het andere. Neem nou Calvé light pindakaas. Hier zit veel minder vet in, maar is vervangen door suiker. Nou, wat heb je liever? Ik zou in dat geval de light producten laten staan. En denken dat je van light meer kan eten gaat dus ook niet op.

5. Brood is hartstikke ongezond!

Nou hier kan ik gelijk een klap op geven: brood is niet ongezond. Einde verhaal. In volkoren brood zit veel vezels, mineralen en vitamines. De langzame koolhydraten in volkoren producten zorgen er voor dat je je langer verzadigd voelt. Snelle koolhydraten in witbrood of rijst hebben dit niet, waardoor je er meer van moet eten om er verzadigd door te raken. Als je brood eet, zorg er dan voor dat je een donker / volkoren variant kiest zodat je weet dat er voldoende vezels in zitten.

6. ‘Melk voor elk’

Ook melk is net als brood een tijdje onder vuur geweest. Maar ook hier geld weer: melk is voor de meeste mensen gewoon goed en er is niks mis mee. Het is een makkelijke manier om goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Onthoud dat melk er natuurlijk niet is om alleen te drinken want er zijn ook genoeg melk producten zoals kwark (protein!), yoghurt en andere varianten. Toch is melk niet voor ‘elk’ want mensen met een koemelkallergie of lactose-intolerantie kan het klachten veroorzaken.

7. ‘Je moet iedere 2-3 uur eten om af te vallen’

Niks van waar. Het gaat niet om hoe vaak je eet en het aantal maaltijden, maar alleen om de hoeveelheid calorieën die je in totaal over een dag binnen krijgt. Dit is bewezen.

Ik hoop dat ik je hiermee wat meer duidelijkheid heb kunnen geven. Hoe denk jij over deze feitjes en zijn er dingen die je nog niet wist?

2 REACTIES

  1. Melk is voor kalfjes en niet voor mensen. heb je die al eens gehoord?
    Sinds ik niet of nauwelijks meer koemelk nuttig, merk ik vele voordelen.
    Plantaardige melk is een super goede vervanger en er wordt letterlijk geen dier voor uitgemolken.

    • Ja zeker dat is ook een bekende inderdaad! Ja klopt, zelf geef ik vaak ook de voorkeur aan amandelmelk. Voelt gewoon beter omdat ik ook last heb van PDS (prikkelbare darm). Welke melk heeft jouw voorkeur?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here