back on track

Het kan lastig zijn om je gezonde leefstijl vol te houden. Ben je er een tijdje uit geweest en wil je weer ‘Back on track’ komen met je workouts en het gezonde eten? Dan gaan deze 8 tips je zeker helpen!

Je kent het wel; de ene week heb je meer motivatie dan de andere en soms heb je gewoon een keiharde reset nodig om weer ‘back on track’ te komen. Dit kan lastig zijn en misschien heb je geen idee hoe je dit het beste kunt doen. Daarom deel ik vandaag alles wat ik doe om mezelf weer gefocust te krijgen, weer goed en gezond ga eten en kan knallen tijdens mijn workouts.

1. Begin met een plan

Een nieuw plan van aanpak is altijd een goed uitgangspunt. Wel moet je er dan natuurlijk ook voor zorgen dat je dit plan ook daadwerkelijk uitvoert. Ik probeer te bedenken wat logische stappen zijn zodat ik weer nieuwe motivatie krijg. Vaak komt hieruit naar voren dat ik mijn huidige voedingspatroon moet evalueren om inzicht te krijgen in waar het nu fout gaat. Vaak eet ik dan te weinig groente en fruit en eet ik iets te veel overgeproduceerde voeding. Ik maak dan de snelle stap om daar minder van te eten en me weer opnieuw te focussen op pure voeding. En aangezien ik mijn eten bijhoud in My Fitness Pal werkt het voor mij heel goed om de avond van te voren alvast een indeling te maken in alles wat ik wil gaan eten. Ik plan alles in, van ontbijt tot snacks en avondeten. Zo kom ik langzamerhand weer in het goede ritme en is het makkelijker om de dag gefocust te starten.

2. Meer groente en fruit

Zoals ik net al zei werkt het goed om meer groente en fruit te eten. Niet alleen zorg ik er dan voor dat ik genoeg vitaminen en mineralen binnen krijg, maar ook helpt dit bij het ‘ik ben goed bezig’ gevoel. Uit pure voeding kan ik heel veel energie halen en hoe meer ik daar dan weer van ga eten, hoe beter ik me voel. Ik neem grotere porties bij mijn diner en ook tussendoor probeer ik snack groente te eten en bijvoorbeeld een appel met rozijntjes en kaneel uit de magnetron. Heerlijk!

3. Nieuwe muziek

AdvertentieMake It Fit

Als er iets motiverend kan zijn, dan is het muziek! Door een nieuwe intensieve playlist krijg ik echt een boost. Ik luister tijdens mijn workouts altijd muziek en heb mijn Beats by Dre koptelefoon op. Vaak heb ik iets van Hip Hop, House of elektronische muziek op en dat zweept mijn hele humeur door het plafond. Ook motivational speeches en podcasts kunnen hierbij helpen.

4. Nieuwe sportkleding of schoenen

Er is geen betere manier dan jezelf te motiveren met nieuwe kleding. Lekker trainen in je nieuwe legging of nieuwe sportschoenen. Het is niet alleen mooi, maar het voelt ook als een goede investering in jezelf. Althans, dat heb ik altijd. Ik heb dan helemaal zin om te sporten in mijn nieuwe outfit en voel me dan gelijk een stuk beter.

5. Een uitdagend trainingsschema

Soms heb je gewoon een nieuwe workout nodig om weer back on track te komen. Ik merk vaak dat als ik geen zin meer heb om te trainen of me niet gemotiveerd voel, dat ik mijn trainingsschema moet omgooien. En vaak, als ik dat dan gedaan heb, krijg ik echt weer een nieuwe boost. Ik heb er weer zin in en ga er vol enthousiasme tegenaan. Ook is dit goed voor je spieren en voorkom je dat je lichaam gaat wennen aan een en dezelfde workout.

6. Veel drinken

Energie en on track blijven met je voeding kan vaak ook te maken hebben met het drinken van genoeg water. Als je goed gehydrateerd blijft en er voor zorgt dat je minstens 2 liter water per dag binnenkrijgt, zal je dit merken in je energieniveau, je huid en in je cravings. Want hoe minder je drinkt, hoe groter de kans is dat je denkt dat je trek hebt, terwijl dit misschien helemaal niet het geval is! Genoeg water zorgt voor een fijn verzadigd gevoel en hiermee kan je jouw cravings onderdrukken. Ook heeft je lichaam het gewoon nodig om alle processen goed te laten werken.

7. Alle verleidingen uit zicht

Je gezonde leefstijl volhouden kan veel lastiger zijn als je al het ongezonde in zicht hebt staan. Sommige mensen hebben chocolade op tafel liggen of snoepjes in een pot. Doordat je het steeds ziet of er mee geconfronteerd wordt, kan dit ervoor zorgen dat je er ook meer trek in krijgt of misschien wel onbewust pakt! Dit is zonde. Daarom zorg ik altijd voor ‘schone’ keukenkastjes. Niks wat ongezond is staat hier in. Alleen maar pure voedingsmiddelen zoals noten, rijstwafels, crackers etc. Zo zet ik geen onnodige hindernissen voor mezelf op en blijf ik gefocust op mijn doel.

8. Herinner jezelf aan je doelstelling

En over het doel gesproken, als je weet waar je het voor doet is het veel makkelijker vol te houden. En wees ook eerlijk naar jezelf. Hoe graag wil je dit écht? Ben je serieus over deze doelstelling en wil je echt vooruitgang boeken? Of is het slechts ‘mooi meegenomen?’ Door je doel opnieuw te evalueren en jezelf te herinneren waar je dit allemaal voor doet, is de kans groot dat je weer nieuwe motivatie krijgt om er voor de volle 100% tegenaan te gaan!

Zet hem op!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here